Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-07-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterke groei van toerisme in Zeeland

Sterke groei van toerisme in Zeeland

Toeristisch Zeeland heeft een prima 2014 achter de rug. Het aantal buitenlandse gasten steeg met 16% naar 1,3 miljoen waarbij ook de binnenlandse markt mooi groeide, met 12% naar 1,0 miljoen. Dat heeft het Kenniscentrum Kusttoerisme bekendgemaakt.


Herkomst

Vanuit de belangrijkste herkomstlanden Duitsland (+17%, 641.000 gasten) en België (+16%, 314.000 gasten) groeide het toerisme significant. Ook uit andere landen weet Zeeland in toenemende mate toeristen te trekken hoewel hier het aandeel nog maar gering (3%) is. Ook het aantal overnachtingen dat toeristen in Zeeland doorbrachten groeide sterk, vanuit het buitenland met 15% en vanuit Nederland met 5%.



Boekingen

Een overgroot deel van de buitenlanders (78%) heeft alleen het verblijf geboekt. De helft van de Nederlanders heeft de accommodatie vooraf bij een boekingsinstantie geboekt. Van de andere helft heeft 59% alleen het verblijf geboekt en vertrekt 41% op de bonnefooi.


Nederlandse markt

Zeeland is in Nederland vooral populair bij tweepersoonshuishoudens ouder dan 35 jaar. Ze komen met namen uit Zuid-Holland en Noord-Brabant en verblijven gemiddeld 5,4 nachten in Zeeland. Onder Nederlandse vakantiegangers zijn Schouwen-Duiveland (34%), Walcheren (30%) en Zeeuws-Vlaanderen (19%) het populairst. Daarbij loopt de belangstelling voor Walcheren terug en worden Zeeuws-Vlaanderen en Schouwen-Duiveland populairder.


Accommodatie

Nederlanders overnachten in Zeeland vooral op een toeristische kampeerplaats, buitenlanders in een vakantiewoning. Het is opvallend dat onder Nederlanders de populariteit van vakantiewoningen terug loopt waar die bij buitenlanders juist scherp toeneemt.



Uitgaven

Nederlandse toeristen gaven in 2014 gemiddeld per persoon per dag € 31,30 uit, een stuk meer dan in 2013 toen de bestedingen net onder de dertig euro (€ 29,40) bleven steken. Het meeste geld wordt uitgegeven aan het verblijf in de accommodatie (40%), de horeca (21%) en de detailhandel (13%).


Activiteiten

Zowel bij de buitenlandse als de binnenlandse toerist is het bezoek aan het strand met stip de meest populaire activiteit. Bij buitenlanders is verder fietsen, cafébezoek en wandelen favoriet. Bij de Nederlanders staan uit eten gaan, wandelen, funshoppen en zwemmen in de top 5.

Link: http://www.kenniscentrumtoerisme.nl/l/library/download/18392
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, zeeland, vakanties

CELTH



||| Nieuws |||

12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...