Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-07-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Veel mis bij autoverhuur buitenland

Veel mis bij autoverhuur buitenland

De Consumentenbond waarschuwt toeristen die in het buitenland een auto huren voor oneerlijke handelspraktijken. Zo lopen de bedragen die worden gerekend voor het afkopen van het eigen risico enorm uiteen, worden toeristen onder druk gezet om extra verzekeringen af te sluiten, worden brandstoftrucs toegepast, spookbedragen van creditcards afgeschreven en schade verhaald die de consument niet heeft veroorzaakt. De Consumentenbond heeft voor de branche een tienpuntenplan opgesteld voor eerlijke huurcontracten en informatie en vraagt alle grote autoverhuurbedrijven om zich hieraan te houden


De bedragen die autoverhuurbedrijven rekenen voor het afkopen van eigen risico, lopen enorm uiteen. Een prijspeiling voor de Reisgids van juli/augustus laat zien dat bedrijven hiervoor nog 11% tot 116% bij het huurbedrag optellen. Daarnaast zijn de huurprijzen en -voorwaarden erg ondoorzichtig.


Tienpuntenplan

Het tienpuntenplan pleit onder meer voor een totaalprijs inclusief alle noodzakelijke verzekeringen, zonder eigen risico. Alleen op die manier kunnen consumenten vooraf de huurprijzen van auto's goed met elkaar vergelijken. De Reisgids bekeek de prijzen voor het huren van een auto in Málaga voor een week in het laagseizoen én een week in het hoogseizoen bij 5 bemiddelaars, 6 verhuurbedrijven en enkele vergelijkingssites. Alleen bij Sunny Cars, een populaire bemiddelaar op de Nederlandse markt, kwamen er geen extra kosten bovenop de prijs waarmee ze adverteren.


Valkuilen na het boeken

Als de auto geboekt is, krijgen consumenten vaak te maken met andere valkuilen, blijkt uit de tientallen reacties op een oproep van de Consumentenbond naar ervaringen met autohuur. Autoverhuurbedrijven zetten consumenten onder druk om ter plekke extra verzekeringen af te sluiten, er worden brandstoftrucs toegepast, verhuurbedrijven schuiven onterecht schade in de schoenen van de huurder of ze schrijven spookbedragen af van hun creditcard. De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten overhandigd aan de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: autohuur, vakanties

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...