Geplaatst op: 07-07-2015
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme juni 2015

Visie dagrecreatie. Innovatie is soms eenvoudig: Frozen Yogurt

Visie dagrecreatie. Innovatie is soms eenvoudig: Frozen Yogurt
Foto: Albron


De visie op dagrecreatie laat zien dat de markt verandert en nieuwe technieken omarmt. Wat betekent de helicopterview over de sector voor het werk op de vloer van een attractie. Daarom vroegen we foodservicebedrijf Albron, dat onder meer de horeca in Keukenhof verzorgt, naar 9 trends in dagrecreatie.


ABN AMRO kwam dit voorjaar met een visie op attracties en dagrecreatie. De helicopterview maakt veel duidelijk welke richting Nederland op gaat. Althans, in grote lijnen. Wat betekent dat dan echt praktisch bij een attractie? Keukenhof is net gesloten. Het voorjaarspark bereikte een nieuw bezoekersrecord: 1.175.000 gasten. Dit is de tweede keer dat het park, nationaal en internationaal beroemd om zijn bloemenpracht, boven het miljoen kwam. In het park verzorgt foodservice-organisatie Albron alle horecapunten. Wat betekenen de visionaire uitzichten voor Ernest van der Voort, manager Marketing & Concepts Albron Leisure. Onder meer de introductie van Frozen Yogurt. Een product dat in Nederland niet veel wordt aangeboden. Op de Amerikaanse en Aziatische markt is het al jaren een hit. Onder meer door deze ijskoele variant op te nemen vloog de omzet met 15% omhoog in vergelijking met vorig jaar bij Keukenhof.


Strijd tegen de regen

Matthijs Deguelle van ABN AMRO meldt dat ondanks allerlei investeringen in overdekte faciliteiten, het aantal bezoekers van dierentuinen en attractieparken nog steeds voor een belangrijk deel wordt bepaald door weersomstandigheden. De komende jaren zal de sector profiteren van meer inkomend toerisme, iets meer dagtrips en meer binnenlandse vakanties, waardoor de bezoekersaantallen in de sector zullen toenemen.


Korting is normaal

Het aantal jongeren in de leeftijd tussen 0-12 jaar neemt met 1,7% af in de periode 2015-2020 en zal de verandering in gezinssamenstelling (ook vergrijzing) op de middellange termijn invloed op bezoekersaantallen hebben. De kortingsdruk op entreeprijzen zal aanhouden. Bezoekers raken aan kortingen gewend en internet biedt transparantie. De noodzaak tot het vergroten van bestedingen tijdens parkbezoek in horeca en winkels of daarna (online verkopen) neemt dan ook toe. De toename in discretionair inkomen helpt daarbij. Door extra faciliteiten blijven bezoekers langer in het park en stijgt het herhalingsbezoek. Daarnaast ziet ABN AMRO kansen in wachtrijmanagement, want wachten vinden de meeste bezoekers vervelend. Dit kan onder meer door de introductie van nieuwe betaalmethoden als contactloos betalen, waardoor wachtrijen korter worden.


Consument beter bereikbaar

Er komt steeds meer aandacht voor marketing gestuurde omzetoptimalisatie. De bank doelt hier op het hoge gebruik van smartphones en tablets waardoor de klant direct bereikbaar is voor aanbiedingen en extra bestedingen. Er liggen daarbij kansen in het invoeren van dynamische prijzen (verschillende prijzen op verschillende momenten, afhankelijk van seizoen, tijd, locatie van boeken en historie gebruiker) en combinatiedeals waarbij bijvoorbeeld de entreeprijs inclusief consumpties of souvenir in één pakket worden aangeboden.


Marketing delen

Ook samenwerking met andere parken in de vorm van gezamenlijke prijsaanbiedingen en gedeelde marketing kan hierbij helpen. Steeds vaker worden branchevreemde kanalen als supermarkten als verkoopkanaal ingezet. Attractiepunten met een duidelijke positionering, die weten wat hun doelgroep wil, maken bewuster keuzes over het inzetten van het kortingsinstrument en met het gebruik van sociale media. Het gaat om het vinden van een goede balans tussen omzetoptimalisatie en bezoekerservaring.


3x Verandering leisure

1) Ondanks groeiende concurrentie is het bezoek aan attractiepunten in de periode 1997-2014 gemiddeld met bijna 5% per jaar gestegen tot ongeveer 225 miljoen bezoekers, een forse stijging.


2) Deze langdurige stijging komt onder meer door demografische ontwikkelingen zoals meer jonge kinderen, toenemende koopkracht met daarmee de verwachting van meer dagtrips en hogere bestedingen, de sterke opkomst van indoor speelhallen (die bestonden 15 jaar geleden nauwelijks) en toenemende populariteit van attractieparken en dierentuinen door betere faciliteiten na investeringen.


3) De gemiddelde jaarlijkse groei in bezoekersaantallen van de top 10 attractieparken in Nederland over de periode 2007-2014 bedraagt 3,1%; bij de top 10 van dierentuinen was er in deze periode sprake van een gemiddelde daling van 1,4%.


9 trends uit ervaringen dagrecreatie

Wat betekenen alle marktsignalen voor horeca in een attractie. Deze 9 trends zijn samengesteld door Ernest van der Voort, manager Marketing & Concepts Albron Leisure met daarin verwerkt de ervaringen van Keukenhof 2015.


Plek is beleving

"Een bezoek aan restaurant of horeca moet veel meer zijn dan ’n plek waar je veilig je honger kunt stillen, je wilt iets meemaken, het moet een unieke ervaring zijn. Zoals genieten van je appeltaart in een mooi aangeklede Kas in Keukenhof met uitzicht op de bollenvelden.”



Verschil in gezond en doelgroep

"Consumenten maken vaker een gezondere keuze en verwachten deze ook aan te treffen, vitaliteit wint aan belang! Hoewel tijdens een dagje uit ‘gezond’ iets minder belangrijk is dan op een reguliere dag, is er een tendens naar gezondere varianten. Denk aan gezondere bereidingen, sappen, watervarianten en gezondere broodsoorten. Dit jaar introduceerden we ons concept ‘Frozen Yogurt’ op Keukenhof, waarbij de gasten allerlei soorten vers fruit als topping konden kiezen. Een groot succes, met name onder internationale gasten. Ook onze mobiele verkooppunten met verse haring of aardbeien zijn voorbeelden van deze trend.”


Sympathieke benadering

"Een bewuste keuze (gezond, milieu, sociaal) maken moet een verleidelijke optie zijn voor de gast (en in mindere mate een gedwongen keuze). Gasten verleiden naar een betere keuze is dan een meer sympathieke benadering. Denk aan het promoten van rijst in plaats van het bekritiseren van friet.”


Wat is het verhaal?

"Storytelling is het nieuwe marketing! Er is een sterke consumentenvoorkeur naar de wereld van vroeger (authenticiteit) maar dan geoptimaliseerd. Onderdeel zijn van het verhaal is van toegevoegde waarde. Eerlijkheid en oprechtheid van de ondernemer en de keuzes die dezehierin maakt (Fairtrade, diervriendelijkheid, geen additieven, allergenen etc.) zijn belangrijke criteria voor de consument in z’n beoordeling.”


Do it yourself

"De gast wil in de gelegenheid gesteld worden om zelf zijn gerecht samen te stellen. Make your own build your own, pick en mix blijven populaire assortiments-opties! Denk aan de Burgerbar, Burgermeester, Bilder&De Clerq, Frozen Yogurt.”


Discussie prijs en goedkoop

"Prijs is geen discussie als hetgeen gekocht wordt het waard is. Goedkoop is in leisure niet meer de enige maatstaf. Voorbeeld uit een andere branche: de Iphone 6 is vooral duurder geworden, heeft niet veel meer functies, en wordt beter verkocht dan de Iphone 5.”


De tijd is rijp

"Het aanbod van eten en drinken dient constant relevant (juiste aanbod,doelgroep & tijdstip) te zijn in plaats van altijd alles beschikbaar hebben voor de consument. Dit houdt in, assortiment dat aangepast is aan het moment van de dag, ijs aanbieden als het warm is.”


Hoezo kwaliteit?

"Kwaliteit is geen uniek onderscheidende factor meer maar is per definitie een License to Operate en moet dus altijd goed zijn.”


Impact interactieve communicatie

"Consumenten worden overspoeld met informatie. Wil je impact hebben, dan zal je informatie dynamisch moeten zijn zodat de gast weinig inspanning hoeft te verrichten om deze op te nemen. Een voorbeeld hiervan is de introductie van de interactieve menukrant in de horeca-outlets in de parken van Center Parcs.”

Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme juni 2015.
Trefwoorden: visie, leisure, dagrecreatie, bungalowpark, evenement, innovatie, food, horeca

CELTH
 





||| Nieuws |||

25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
10/01/23
Exclusief voor leden
Binnensteden weer iets aantrekkelijker voor retail
Investeringsmaatschappij Syntrus Achmea Real Estate & Finance geeft een signaal af dat winkelformules weer meer kansen krijgen in een aantrekkelijke stad.