Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-07-2015
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme juni 2015

Visie dagrecreatie. Innovatie is soms eenvoudig: Frozen Yogurt

Visie dagrecreatie. Innovatie is soms eenvoudig: Frozen Yogurt
Foto: Albron


De visie op dagrecreatie laat zien dat de markt verandert en nieuwe technieken omarmt. Wat betekent de helicopterview over de sector voor het werk op de vloer van een attractie. Daarom vroegen we foodservicebedrijf Albron, dat onder meer de horeca in Keukenhof verzorgt, naar 9 trends in dagrecreatie.


ABN AMRO kwam dit voorjaar met een visie op attracties en dagrecreatie. De helicopterview maakt veel duidelijk welke richting Nederland op gaat. Althans, in grote lijnen. Wat betekent dat dan echt praktisch bij een attractie? Keukenhof is net gesloten. Het voorjaarspark bereikte een nieuw bezoekersrecord: 1.175.000 gasten. Dit is de tweede keer dat het park, nationaal en internationaal beroemd om zijn bloemenpracht, boven het miljoen kwam. In het park verzorgt foodservice-organisatie Albron alle horecapunten. Wat betekenen de visionaire uitzichten voor Ernest van der Voort, manager Marketing & Concepts Albron Leisure. Onder meer de introductie van Frozen Yogurt. Een product dat in Nederland niet veel wordt aangeboden. Op de Amerikaanse en Aziatische markt is het al jaren een hit. Onder meer door deze ijskoele variant op te nemen vloog de omzet met 15% omhoog in vergelijking met vorig jaar bij Keukenhof.


Strijd tegen de regen

Matthijs Deguelle van ABN AMRO meldt dat ondanks allerlei investeringen in overdekte faciliteiten, het aantal bezoekers van dierentuinen en attractieparken nog steeds voor een belangrijk deel wordt bepaald door weersomstandigheden. De komende jaren zal de sector profiteren van meer inkomend toerisme, iets meer dagtrips en meer binnenlandse vakanties, waardoor de bezoekersaantallen in de sector zullen toenemen.


Korting is normaal

Het aantal jongeren in de leeftijd tussen 0-12 jaar neemt met 1,7% af in de periode 2015-2020 en zal de verandering in gezinssamenstelling (ook vergrijzing) op de middellange termijn invloed op bezoekersaantallen hebben. De kortingsdruk op entreeprijzen zal aanhouden. Bezoekers raken aan kortingen gewend en internet biedt transparantie. De noodzaak tot het vergroten van bestedingen tijdens parkbezoek in horeca en winkels of daarna (online verkopen) neemt dan ook toe. De toename in discretionair inkomen helpt daarbij. Door extra faciliteiten blijven bezoekers langer in het park en stijgt het herhalingsbezoek. Daarnaast ziet ABN AMRO kansen in wachtrijmanagement, want wachten vinden de meeste bezoekers vervelend. Dit kan onder meer door de introductie van nieuwe betaalmethoden als contactloos betalen, waardoor wachtrijen korter worden.


Consument beter bereikbaar

Er komt steeds meer aandacht voor marketing gestuurde omzetoptimalisatie. De bank doelt hier op het hoge gebruik van smartphones en tablets waardoor de klant direct bereikbaar is voor aanbiedingen en extra bestedingen. Er liggen daarbij kansen in het invoeren van dynamische prijzen (verschillende prijzen op verschillende momenten, afhankelijk van seizoen, tijd, locatie van boeken en historie gebruiker) en combinatiedeals waarbij bijvoorbeeld de entreeprijs inclusief consumpties of souvenir in één pakket worden aangeboden.


Marketing delen

Ook samenwerking met andere parken in de vorm van gezamenlijke prijsaanbiedingen en gedeelde marketing kan hierbij helpen. Steeds vaker worden branchevreemde kanalen als supermarkten als verkoopkanaal ingezet. Attractiepunten met een duidelijke positionering, die weten wat hun doelgroep wil, maken bewuster keuzes over het inzetten van het kortingsinstrument en met het gebruik van sociale media. Het gaat om het vinden van een goede balans tussen omzetoptimalisatie en bezoekerservaring.


3x Verandering leisure

1) Ondanks groeiende concurrentie is het bezoek aan attractiepunten in de periode 1997-2014 gemiddeld met bijna 5% per jaar gestegen tot ongeveer 225 miljoen bezoekers, een forse stijging.


2) Deze langdurige stijging komt onder meer door demografische ontwikkelingen zoals meer jonge kinderen, toenemende koopkracht met daarmee de verwachting van meer dagtrips en hogere bestedingen, de sterke opkomst van indoor speelhallen (die bestonden 15 jaar geleden nauwelijks) en toenemende populariteit van attractieparken en dierentuinen door betere faciliteiten na investeringen.


3) De gemiddelde jaarlijkse groei in bezoekersaantallen van de top 10 attractieparken in Nederland over de periode 2007-2014 bedraagt 3,1%; bij de top 10 van dierentuinen was er in deze periode sprake van een gemiddelde daling van 1,4%.


9 trends uit ervaringen dagrecreatie

Wat betekenen alle marktsignalen voor horeca in een attractie. Deze 9 trends zijn samengesteld door Ernest van der Voort, manager Marketing & Concepts Albron Leisure met daarin verwerkt de ervaringen van Keukenhof 2015.


Plek is beleving

"Een bezoek aan restaurant of horeca moet veel meer zijn dan ’n plek waar je veilig je honger kunt stillen, je wilt iets meemaken, het moet een unieke ervaring zijn. Zoals genieten van je appeltaart in een mooi aangeklede Kas in Keukenhof met uitzicht op de bollenvelden.”



Verschil in gezond en doelgroep

"Consumenten maken vaker een gezondere keuze en verwachten deze ook aan te treffen, vitaliteit wint aan belang! Hoewel tijdens een dagje uit ‘gezond’ iets minder belangrijk is dan op een reguliere dag, is er een tendens naar gezondere varianten. Denk aan gezondere bereidingen, sappen, watervarianten en gezondere broodsoorten. Dit jaar introduceerden we ons concept ‘Frozen Yogurt’ op Keukenhof, waarbij de gasten allerlei soorten vers fruit als topping konden kiezen. Een groot succes, met name onder internationale gasten. Ook onze mobiele verkooppunten met verse haring of aardbeien zijn voorbeelden van deze trend.”


Sympathieke benadering

"Een bewuste keuze (gezond, milieu, sociaal) maken moet een verleidelijke optie zijn voor de gast (en in mindere mate een gedwongen keuze). Gasten verleiden naar een betere keuze is dan een meer sympathieke benadering. Denk aan het promoten van rijst in plaats van het bekritiseren van friet.”


Wat is het verhaal?

"Storytelling is het nieuwe marketing! Er is een sterke consumentenvoorkeur naar de wereld van vroeger (authenticiteit) maar dan geoptimaliseerd. Onderdeel zijn van het verhaal is van toegevoegde waarde. Eerlijkheid en oprechtheid van de ondernemer en de keuzes die dezehierin maakt (Fairtrade, diervriendelijkheid, geen additieven, allergenen etc.) zijn belangrijke criteria voor de consument in z’n beoordeling.”


Do it yourself

"De gast wil in de gelegenheid gesteld worden om zelf zijn gerecht samen te stellen. Make your own build your own, pick en mix blijven populaire assortiments-opties! Denk aan de Burgerbar, Burgermeester, Bilder&De Clerq, Frozen Yogurt.”


Discussie prijs en goedkoop

"Prijs is geen discussie als hetgeen gekocht wordt het waard is. Goedkoop is in leisure niet meer de enige maatstaf. Voorbeeld uit een andere branche: de Iphone 6 is vooral duurder geworden, heeft niet veel meer functies, en wordt beter verkocht dan de Iphone 5.”


De tijd is rijp

"Het aanbod van eten en drinken dient constant relevant (juiste aanbod,doelgroep & tijdstip) te zijn in plaats van altijd alles beschikbaar hebben voor de consument. Dit houdt in, assortiment dat aangepast is aan het moment van de dag, ijs aanbieden als het warm is.”


Hoezo kwaliteit?

"Kwaliteit is geen uniek onderscheidende factor meer maar is per definitie een License to Operate en moet dus altijd goed zijn.”


Impact interactieve communicatie

"Consumenten worden overspoeld met informatie. Wil je impact hebben, dan zal je informatie dynamisch moeten zijn zodat de gast weinig inspanning hoeft te verrichten om deze op te nemen. Een voorbeeld hiervan is de introductie van de interactieve menukrant in de horeca-outlets in de parken van Center Parcs.”

Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme juni 2015.
Trefwoorden: visie, leisure, dagrecreatie, bungalowpark, evenement, innovatie, food, horeca

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...