Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-07-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Fletcher grootste hotelketen van Nederland

Fletcher grootste hotelketen van Nederland

Op 1 juli heeft Fletcher Hotels Hampshire Hotel Jan van Scorel en Mercure Hotel Utrecht Nieuwegein overgenomen. De keten is daarmee met 67 hotels de grootste hotelketen van Nederland. De tweede en derde plaats zijn voor Van der Valk en Hampshire.


Fletcher Hotels is een Nederlandse hotelketen die werd opgericht in 1998 tegelijk met de aankoop van het eerste hotel op Texel. Het hotelbedrijf is gegroeid naar 67 hotels waar 2.800 mensen werkzaam zijn. Fletcher dankt haar naam aan een Jack Russel, de voormalige hond van de oprichter. Verreweg de meeste hotels liggen langs de kust, in natuurgebieden en op de Waddeneilanden.


"Wij zien nog voldoende groei tot 100 hotels in eigen land, maar de vraag vanuit buitenland voor de Fletcher formule lonkt. Wij krijgen steeds meer buitenlandse gasten en de vraag naar buitenlandse hotels neemt toe”


Rob Hermans, CEO Fletcher Hotels


Focus op leisure

De voornaamste hotelgasten zijn de zogenaamde ‘leisuregasten’ die naar de kust gaan, stedentrips maken of een paar dagen gaan fietsen en wandelen. Het aandeel zakelijke gasten is de afgelopen 3 jaar gegroeid van 12% naar 30% gezien de concurrerende prijsstelling van de hotels.


Groeispurt tijdens de crisis

In 2010 trad RABOBANK toe als 10% aandeelhouder waarna de hotelketen hard is gegroeid van 28 naar 67 hotels middels overnames en enkele nieuwbouwprojecten waarvan het blauwe Fletcher Hotel Amsterdam Zuidoost de bekendste is. Het onroerend goed van de keten betreft een mix van eigendom en lease. Met een omzet van 120 miljoen euro behaalt het hotelbedrijf een brutowinst (EBITDA) van 16,5 miljoen euro. De solvabiliteit bedraagt 32% met een eigen vermogen van 40 miljoen euro.


Europa lonkt

De hotelketen onderzoekt momenteel mogelijke Europese expansie. De afgelopen 5 jaar is Fletcher Hotels uitgeroepen door ZOOVER als Populairste Hotelketen van Nederland en in 2012 tot Best Managed Company door DELOITTE. Presentatrice Myrna Goossen trad vorig jaar toe als ambassadrice van de hotelketen.


Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, ketens

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...