Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Economisch belang van cruisesector groeit

Economisch belang van cruisesector groeit

Het economisch belang van de Europese cruisesector is tussen 2013 en 2014 met 2,2% gegroeid naar 40,2 miljard euro. In Nederland groeide dat met bijna 12% naar 399 miljoen euro. In totaal werken 349.000 Europeanen in de cruisesector of daaraan gerelateerde industrie. In 2014 ging een record van 6,39 miljoen Europeanen op cruisevakantie. Dit blijkt uit het jaarlijkse rapport dat CLIA (Cruise Lines International Association) vandaag heeft gepubliceerd.


Het economische aandeel van de cruisesector aan het Europese bruto product bedraagt Euro 40,2 miljard in 2014, 2,2% meer dan in 2013. De directe bestedingen bedragen in totaal Euro 16,6 miljard, 2,5% meer dan in 2013. Aan dit totaal is Nederland goed voor een bijdrage van 399 miljoen (+ 11,8%).

Nederlands aandeel stijgt met 11,8%
Door de komst van minder passagiers en crew in Nederland in 2014, zijn hun bestedingen gedaald met 6,1%. Hier tegenover staat dat het totale economische aandeel van 399 miljoen in 2014 significant is gegroeid met 11,8% ten opzichte van 2013. Dit komt voor bijna 90% door extra bestedingen in de scheepvaartindustrie (toeleveranciers) en de toename van bestedingen door cruise rederijen met betrekking tot operationele voorzieningen.


Recordaantal passagiers

In 2014 ging een record van 6,39 miljoen Europeanen op cruisevakantie. Dit is een kleine groei van 0,5 % ten opzichte van 2013 en 30% van alle cruisepassagiers wereldwijd. "We werken jaar in, jaar uit hard in de cruisebranche om positieve resultaten te bereiken”, zegt Pierfrancesco Vago, voorzitter van CLIA Europa. "Het is van belang dat Europa investeert in de verbetering van infrastructuur en havenfaciliteiten en zorgt voor stroomlijning van bijvoorbeeld visa procedures. Er is potentie om verder te groeien, maar het is geen garantie. Europa moet blijven zorgen dat we de markt kunnen blijven bedienen”, stelt Vago.


Groei werkgelegenheid door Europese cruise industrie
Er zijn 10.000 extra banen in 2014 gegenereerd. In totaal werken 349.000 Europeanen in de cruise branche en in de gerelateerde cruise industrie, die een loonsom opleveren van Euro 10,7 miljard. Europese scheepswerven blijven wereldwijd de belangrijkste spelers in de scheepvaart industrie. Tot 2018 zijn 29 orders geplaatst voor de bouw van nieuwe cruiseschepen, die een waarde vertegenwoordigen van bijna 16 miljard. Alleen al in 2014 spendeerden cruise rederijen Euro 4,55 miljard in Europa aan onderhoud en nieuwbouw van cruiseschepen. Dit is een toename van 12,8% ten opzichte van 2013.

Feiten en cijfers 2014 CLIA Europa
• Economisch aandeel aan Europees bruto product; Euro 40.2 miljard.

• Direct bestedingen door cruiserederijen, passagiers en bemanning: Euro 16.6 miljard.

• 42 cruiserederijen komen uit Europa, met een totale vloot van 123 cruiseschepen en een capaciteit van 146.000 bedden.

• 60 cruiseschepen van 18 niet-Europese cruiserederijen voeren in Europa met een capaciteit van 89.000 bedden.

• Werkgelegenheid in Europa in de cruisesector: 348,930 banen met een loonsom van Euro 10,75 miljard.


CLIA (Cruise Lines International Association)

CLIA is ’s werelds grootste en de toonaangevende organisatie voor de cruisesector en vertegen-woordigt de belangen van cruise- en riviercruiserederijen, reisagenten, haven-autoriteiten en cruise industriepartners. CLIA viert haart 40-jarig bestaan in 2015 met 15 kantoren wereldwijd in Noord- en ZuidAmerika, Azië, Australasia en Europa. CLIA’s missie is zorgen voor een aantrekkelijke, veilige en duurzame cruise industrie. Bij CLIA Nederland zijn 21 cruiserederijen aangesloten, die actief zijn op de Nederlandse markt. CLIA Nederland verstrekt neutrale informatie voor alle belanghebbenden en organiseert met name promotionele activiteiten voor de consument en reisagent met als doel de Nederlandse cruisemarkt te vergroten.


De leden van CLIA-Nederland:

AIDA Cruises, Azamara Club Cruises, Carnival Cruise Lines, Celebrity Cruises, Costa Cruises, Crystal Cruises, Cunard Line, Disney Cruise Line, Fred. Olsen Cruise Lines, Hapag Lloyd Cruises, Holland America Line, MSC Cruises, NCL Freestyle Cruising, Oceania Cruises, P&O Cruises, Princesss Cruises, Regent Seven Seas Cruises, Royal Caribbean International, SeaDream Yacht Club, Silversea Cruises, Seabourn.

Executive Partners zijn Amsterdam Cruise Port, Cruise Port Rotterdam en Cruise&Style Magazine. Geassocieerde leden zijn C&O Travel, Captaincruise.nl, CruiseReizen.nl, Cruisetravel, Cruisewinkel.nl, Dock C CruisePartners, Dreamlines.nl, Kras, Stip Reizen, TUI Nederland, VCK Cruises en Zeetours Cruises.

Trefwoorden: reisbranche, cruises

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...