Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gastvrij Nederland start actie tegen BTW-verhoging

Gastvrij Nederland start actie tegen BTW-verhoging
Gastvrij Nederland start een publieksactie tegen de aanstaande BTW-verhoging. Volgens de organisatie zijn de plannen om het btw-tarief van 6% af te schaffen funest voor de gastvrijheidssector. Om dit plan te voorkomen starten ze de actie: Nee tegen meer btw!

Ondernemers vragen hun gasten om hun digitale stem te laten horen via www.neetegenmeerbtw.nl, de Facebookpagina of een leuke foto te twitteren met #neetegenmeerbtw.

"Het Kabinet presenteert de belastingherziening alsof we er allemaal beter van worden, maar de ondernemers in de gastvrijheidseconomie worden gedwongen om 15% meer belasting aan de consument te vragen. Dat is absurd.”
Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland

Nee tegen meer btw

Gastvrijheidsondernemers gaan actie voeren om zoveel mogelijk stemmen te verzamelen bij de consumenten die ook -Nee tegen meer btw- willen. Via twitter, facebook en flyers bij bedrijven worden consumenten opgeroepen hun stem uit te brengen op www.neetegenmeerbtw.nl. Eind augustus worden de stemmen geteld en aangeboden aan de Tweede Kamer.


Verlies van omzet en banen

Gastvrijheidsorganisaties lieten samen onderzoek doen naar de effecten van het schrappen van het lage btw-tarief. Onderzoeksinstituut NYFER berekende dat afschaffing van het 6% btw-tarief een verlies van 55.000 banen voor de sector betekent. Het kabinet houdt vast aan zijn voornemen terwijl ervaring met soortgelijke maatregelen in andere EU-landen laat zien dat de btw-opbrengst meestal tegenvalt, en ook de kosten van sociale zekerheid hoger uitvallen. Daarom is het onbegrijpelijk dat het kabinet doorgaat op deze koers.


Minder echte omzet en geen groei

Bij afschaffing van het 6% btw-tarief voor de hele sector leveren gastvrijheidsbedrijven zo’n 1,5 miljard euro aan omzet in. Door een hogere btw stijgt de consumentenprijs, waardoor de feitelijke omzet daalt met gevaar voor werkgelegenheid. De ruim 1,5 miljard euro lastenverzwaring komt nooit één-op-één bij de sector terug via lastenverlichting. De verschillen tussen Nederland en buurlanden worden weer groter. Het risico van omzet die weglekt is in de grensstreek al gebleken bij de accijnsverhogingen.
Link: http://www.neetegenmeerbtw.nl/
Topics:Beleid
Trefwoorden: belastingen, btw, ondernemen

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...