Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-06-2015
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

Brede discussie voor de Nationale Wetenschapsagenda gaat voortvarend verder

Democratische weg naar een breed gedragen onderzoeksagenda

Brede discussie voor de Nationale Wetenschapsagenda gaat voortvarend verder
Op dit moment loopt een brede discussie om te komen tot een Nationale Wetenschapsagenda voor de komende 10 jaar voor Nederland. Dit actiekader moet sturing geven aan wetenschappelijke, ongebonden onderzoek en toegepaste onderzoek, dat de Rijksoverheid wil stimuleren en voor een deel ook geënt is op de economische zwaartepunten voor de Nederland.

De achtergrond is dat het kabinet de toppositie van de Nederlandse wetenschap verder wil versterken. Het kabinet wil middelen en energie gerichter gaan inzetten, met oog voor wetenschappelijke sterktes, maatschappelijke vraagstukken en economische kansen, een koers die ook al is ingezet met o.a. het topsectorenbeleid ("innovatie en verdienkracht”). Nieuw is dat uitdrukkelijk toegepast onderzoek (door o.a. Centres of Expertise) uitdrukkelijk valt onder deze agenda. De onderzoeksagenda wordt opgebouwd vanuit drie perspectieven: vragen die het meest relevant zijn voor de wetenschap zelf (Science for Science), voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken (Science for Society) en voor het benutten van economische kansen (Science for Competitiveness). Doel is universiteiten en hogescholen, bedrijfsleven en de maatschappij sterker aan elkaar te koppelen. Samenwerken en kenniscirculatie worden als essentieel gezien.

CELTH organiseerde eind april voor de bij toerisme, leisure en hospitality betrokken hogescholen in Nederland een discussie om de belangrijkste onderzoeksvragen op dat terrein samen met de industrie te formuleren. Deze vragen oogsten veel waardering door de bede maatschappelijke focus en onderbouwing.


In totaal werden door opleidingen, de industrie en individuen 11.700 vragen ingediend (40% vanuit groepen (zoals die door CELTH is gevormd), 60 % vanuit individuen). Een team olv Alexander Rinnooy Kan en Beatrice de Graaf is binnen NWO aan de slag met het terugbrengen van deze vragen in concrete onderzoeksthema’s. Daartoe werden drie conferenties gehouden in Den Haag met wetenschap en bedrijfsleven.


De vragen van de TL&H sector vielen, begrijpelijkerwijs voornamelijk onder science for competitiveness. De inleiders van deze conferentie, minister Kamp, voorzitter MKB Nederland en de voorzitters van de NWA, benadrukten de noodzaak voor innovatie in het MKB, waar Nederland achterblijft in de wereld: 12% werkt met universiteiten samen, tegen 36% in de rest van de wereld.


De vraag is natuurlijk wel of MKB bedrijven zich willen verbinden aan ongebonden onderzoek. Dat onderzoek moet, voortkomend uit nieuwsgierigheid en fundamenteel onderzoek of toegepast onderzoek uiteindelijk leiden tot spectaculaire innovaties via bedrijfsleven voor de eindgebruikers in de markt. Die keten moet sterker in beeld komen.


In de groepsgewijze discussies, waarin de vragen werden gewogen en geclusterd door de aanwezigen, bleek dat toerisme, leisure & hospitality als sector nog (te) weinig in beeld is. De vragen die eerder waren ingediend waren slechts deels herkenbaar in de 248 vragen uit de 11.700 die werden beoordeeld. Lering die daaruit getrokken kan worden is dat onze sector zich met en middels alle betrokkenen consistenter, eensgezinder, eenduidiger en luider zal moeten laten horen in de maatschappelijke en andere discussies, om ooit als topsector te kunnen worden gezien.


Een paar aandachtsgebieden bleven echter duidelijk overeind: Healthy Ageing (lees gezond blijven leven en werken), inclusief de ondersteunende rol van leisure en entertainment hierbij, Smart Cities en hoe metropolen goed kunnen functioneren (inclusief capaciteitsbeheersing en sociaal-maatschappelijke balans) en waar verdienen we op termijn ons brood mee en de concurrentiekracht van de Nederlandse economie behouden (effecten sharing op gastvrijheidsindustrie en nieuw verdienmodel), terwijl andere vragen als de relatie met arbeidsmigratie, de mentale effecten van gastvrijheid op het individu alleen geïntegreerd in andere (topsector) thema’s werden besproken en vastgelegd.


Thom de Graaf en Kan en Alexander Lundqvist (Topsector HTSM) gaven bij de afsluiting aan dat het van groot belang is dat de sectoren zich herkennen in maar ook geïnspireerd worden door de wetenschapsagenda. Immers, dat is een randvoorwaarde voor draagvlak en gezamenlijke financiering. De komende maanden wordt de discussie op het web in blog-vorm voortgezet (zie www.wetenschapsagenda.nl ), om uiteindelijk in september in een white paper te worden gevat. U allen bent dus aan zet om deel te nemen aan de discussie. Laat die kans niet voorbij gaan!

Trefwoorden: onderzoek, celth, wetenschapsagenda

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...