Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Plannen voor 175 meter Dutch Windwheel in Rotterdam

Plannen voor 175 meter Dutch Windwheel in Rotterdam

Rotterdam krijgt mogelijk een nieuw iconisch landmark. De Dutch Windwheel wordt 175 meter hoog en moet een duurzaam icoon voor Nederland worden. De initiatiefnemers verwachten 1,5 miljoen bezoekers per jaar.


Het ontwerp bestaat uit een tweetal driedimensionaal geplaatste ringen met een lichte, open stalen constructie. Doordat haar fundament in het water staat, lijkt het alsof de Dutch Windwheel op het water zweeft. Op de eerste ring draaien 40 cabines op rails (reuzencoaster), de tweede ring huisvest een panoramarestaurant met daaronder een exclusief hotel met 160 kamers en 72 verschillende appartementen. Onderin herbergt de Dutch Windwheel verschillende publieke functies. Onder de kade zijn 1.000 parkeerplaatsen voorzien.



Initiatiefnemers

De Dutch WIndwheel is een initiatief van de Windwheel Corporation, een consortium bestaande uit de Rotterdamse bedrijven BLOC, DoepelStrijkers en Meysters. Het initiatief wordt gesteund door het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen en de gemeente Rotterdam. De Windwheel Corporation is bovendien in gesprek met diverse nationale en internationale marktpartijen, ontwikkelaars en kennisinstituten over hun rol in de realisatie van de Dutch Windwheel die uiterlijk in 2025 moet zijn voltooid.


Spectaculaire attractie

In de Dutch Windwheel draaien in de buitenste ring 40 cabines op rails. Bezoekers kunnen vanuit deze reuzencoaster genieten van een ongekend uitzicht over Rotterdam en de wijde omgeving. In de 3D rollercoaster bioscoop kan een interactieve rit door de geschiedenis van het Nederlandse watermanagement worden gemaakt. Door innovatieve belichtingsvormen en digitale informatievoorziening in de cabines van de reuzencoaster is niet alleen de omgeving en het uitzicht, maar ook de ervaring van de Dutch Windwheel en het interieur zelf een belevenis. Delen van de gevel zijn zogenoemde ‘smart walls’, glazen panelen die ook een virtuele informatielaag bevat die de bezoeker vertelt wat hij ziet.



Economisch rendabel

De initiatiefnemers verwachten dat de attractie binnen tien jaar een winstgevend concept kan zijn. Daarvoor moeten onder andere de 1,5 miljoen bezoekers per jaar voor gaan zorgen.


Showcase voor duurzaam Nederland

De Dutch Windwheel moet een showcase en accelerator worden voor innovatie, duurzame energieopwekking en circulaire economie. Het is de dynamische etalage voor Dutch Clean Technology en biedt een voortdurend platform om technische en technologische innovaties zichtbaar te maken. Met een nieuwe techniek, EWICON (Electrostatische WIndenergie CONvertor) moet ook energie worden opgewekt. De baanbrekende windenergieconvertor zet windenergie met een raamwerk van stalen buizen om in elektriciteit zonder draaiende mechanische onderdelen.




Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Link: http://dutchwindwheel.com/index
Trefwoorden: attracties, rotterdam, zuid-holland

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...