Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-06-2015

Nederlandse economie groeit harder dan verwacht

Nederlandse economie groeit harder dan verwacht
Het herstel van de Nederlandse economie zet door. Dit jaar groeit het bbp met 2,0% en volgend jaar met 2,1%. Dit positieve beeld is in lijn met de ontwikkelingen elders in Europa, waarbij de groeicijfers van Nederland aan de bovenkant van de bandbreedte zitten. Wel neemt de inflatie toe, volgend jaar weer toe met 1,2%. De werkloosheid daalt naar 7,0% dit jaar en 6,7% in 2016. Het begrotingstekort (EMU-tekort) komt in 2016 naar verwachting uit op 0,8%. Dat schrijft het Centraal Planbureau (CPB) in de juni-raming, die vandaag is gepubliceerd. Eerder deze week kwam het CBS in haar Kwartaalmonitor Horeca ook met positieve berichten over de Nederlandse horeca waar zowel omzet, werkgelegenheid en ondernemersvertrouwen groeien.

De Nederlandse economie groeit dit en volgend jaar met respectievelijk 2,0% en 2,1%. Alle bestedingscategorieën dragen bij aan het herstel. De relevante wereldhandel groeit met 4,0% in 2015 en met 5,2% in 2016. Deze versnelling past in het beeld van aanhoudend herstel en gaat gepaard met een versnelling van de uitvoer. In 2015 trekken ook de consumptie van huishoudens en de investeringen van bedrijven aan. De raming voor de economische groei voor dit en volgend jaar is daarmee opwaarts aangepast ten opzichte van het Centraal Economisch Plan (CEP) 2015, als gevolg van de positieve realisaties in de laatste kwartalen.

Consumenten geven meer uit
De consumptiegroei bedraagt 1,8% in 2015 en 1,6% in 2016. Huishoudens geven meer uit,gedreven door een toename van het reëel beschikbare inkomen en een aantrekkend consumentenvertrouwen. Ook het herstel op de huizenmarkt ondersteunt de toename van de consumptie.

In 2015 verbetert ook de koopkracht met 1,0%. De reële lonen stijgen met 0,5%. De verhoging van de afbouw van de zorgtoeslag en de verhoging van het tarief eerste schijf pakken negatief uit, maar de verhoging van de algemene heffingskorting en de arbeidskorting zorgen voor een netto positief effect op de koopkracht. De koopkracht in 2016 verslechtert met 0,3%. De reële lonen stijgen met 0,2%. De verhoging van het tarief eerste schijf, het afschaffen van de ouderentoeslag in box 3 en het verlagen van de ouderenkorting pakken negatief uit voor de koopkracht.

Horeca profiteert mee
De Nederlandse horeca ziet al enige tijd een groei. Daarover hebben we eind mei al bericht. Het eerste kwartaal van 2015 groeide de omzet in de horeca met 3,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het was het zevende kwartaal op rij met groei. Dat meldt het CBS. De omzetgroei in de horeca heeft ook voor meer werkgelegenheid gezorgd. Het aantal vacatures is sterk toegenomen. In het eerste kwartaal kwamen er 20.000 vacatures bij, een recordaantal sinds het tweede kwartaal van 2008. In het eerste kwartaal van 2015 gingen 88 horecabedrijven failliet. Dat zijn er 19 minder dan in het voorgaande kwartaal en het is het één na laagste aantal in bijna drie jaar.

Groot ondernemersvertrouwen in de horeca
Het vertrouwen van de horecaondernemers is aan het begin van het tweede kwartaal van 2015 opnieuw positief en met 7,1 iets hoger dan een kwartaal eerder. De stemmingsindicator komt nu anderhalf jaar in de plus uit, volgend op het negatieve sentiment in 2012 en 2013. De horecaondernemers voorzien weliswaar veel meer omzet in het tweede kwartaal, maar dit past in het seizoenspatroon. In het voorjaar en de zomer is er voor horecaondernemers gewoonlijk meer bedrijvigheid dan in de herfst- en wintermaanden. Ook nu wordt voor het tweede kwartaal meer omzet en meer werkgelegenheid voorzien. Vergeleken met dezelfde periode in 2012, 2013 en 2014 zijn er desalniettemin nu meer ondernemers positiever gestemd.

Ook werkgelegenheid groeit
In het kielzog van de aantrekkende economie neemt de werkgelegenheid dit en volgend jaar toe. In de marktsector groeit de werkgelegenheid in 2015 met 0,9% en in 2016 met 1,5%. De werkloosheid daalt naar 625.000 dit jaar en 600.000 personen volgend jaar. De inflatie (hicp) in Nederland is evenals in de rest van Europa laag, maar neemt de laatste maanden toe door stijgende olieprijzen en een lagere koers van de euro ten opzichte van de dollar. Op basis daarvan is de raming voor dit jaar opwaarts bijgesteld naar 0,2%. Volgend jaar komt de inflatie uit op 1,2%.

Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen
Link: http://www.cpb.nl/publicatie/juniraming-2015-economische-vooruitzichten-2015-en-2016
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...