Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Amsterdam Marketing in verzet tegen bezuiniging

Amsterdam Marketing in verzet tegen bezuiniging

Amsterdam Marketing maakt zich grote zorgen om de aangekondigde bezuinigingen die de gemeente Amsterdam wil doorvoeren. Die raken de marketingorganisatie ook die 12% moet inleveren op de bijdrage van de gemeente. "Het college kiest hiermee voor een bezuiniging die op termijn alleen maar tot minder inkomsten leidt. In onze ogen een onverstandige bezuiniging en wij willen u graag laten weten waarom wij dit vinden”, schrijft de organisatie aan de gemeenteraad.


Amsterdam Marketing stelt in de brief dat het begrijpt dat de stad moet bezuinigen maar betoogt dat een bijdrage aan Amsterdam Marketing zichzelf op termijn ruimschoots terugverdiend. "Minder investeren betekent heel even minder uitgeven maar op langere termijn ook minder inkomsten.”


Gemeente geeft verkeerd signaal naar bedrijfsleven

De organisatie is bang dat de gemeente met de bezuiniging een verkeerd signaal aan het bedrijfsleven afgeeft: "Amsterdam Marketing is een publiek-private stichting en bundelt de krachten: ruim 1.100 partners zijn bereid zich (financieel) in te spannen om Amsterdam op de kaart te zetten en te houden als stad om te wonen, werken en recreëren. Zo bezien zorgt AM voor een vliegwieleffect. Maar als de gemeente een terugtrekkende beweging maakt, is dat vliegwiel niet of minder effectief: andere overheden, steden en bedrijven kunnen zich (deels) afkeren. Want als de gemeente er niet in gelooft en meewerkt, waarom zouden private ondernemingen dan extra hun best doen?”, schrijft de organisatie. "Daarnaast slaagt AM erin om de consument mee te laten betalen aan de citymarketing van de metropool Amsterdam. Anders gezegd: de verdeling van nog geen 25% subsidie door Amsterdam en ruim 75% door partners en consumenten is uitermate gunstig voor de gemeente. Feitelijk betaalt zij slechts een beperkt deel van de citymarketing waarvoor de doelen 100% gemeentelijk zijn bepaald.”


Aantrekkelijke metropoolregio

Amsterdam Marketing ziet voor zichzelf een belangrijke taak weggelegd om te komen tot een aantrekkelijke metropoolregio voor zowel bewoners, bezoekers als bedrijven. Het creëren van een balans die leidt tot meer inkomsten, meer banen en culturele diversiteit wat weer leidt tot tevredenheid bij en verhoogd welzijn van bewoners én bijdraagt aan sociale cohesie is daarbij belangrijk.


Organisatie eist zekerheid

Het stoort Amsterdam Marketing verder dat het bij de fusie in 2013 al met minder geld is gestart dan de drie separate stichtingen: "We zijn financieel gezond en bouwen, als jonge organisatie, aan onze nieuwe rol op basis van meerjarige financiële afspraken zoals die met de Gemeente Amsterdam zijn gemaakt tot en met 2017. De Gemeente komt deze afspraak niet na. Het betekent dat wij niet meer al onze activiteiten voor bewoners, bezoekers en bedrijven kunnen continueren en doelen moeten worden bijgesteld.”


In zeven punten wil Amsterdam Marketing de gemeenteraadsleden overtuigen niet op het budget te bezuinigen.


  1. We zorgen voor banen en inkomsten
  2. We zijn er voor cultuurparticipatie van bewoners van Amsterdam
  3. We zijn er voor bewonersbetrokkenheid
  4. We zijn er voor bedrijven
  5. We werken aan een prettige, bereikbare en schonere stad
  6. We financieren een publieke opdracht met vooral privaat geld
  7. We hebben wel de toegezegde zekerheid nodig
Link: http://www.iamsterdam.com/nl/amsterdam-marketing/over-amsterdam-marketing/nieuws/nieuwsartikelen/bezuiniging-subsidie-amsterdam-marketing
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, subsidie, marketing, amsterdam

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...