Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Amsterdam Marketing in verzet tegen bezuiniging

Amsterdam Marketing in verzet tegen bezuiniging

Amsterdam Marketing maakt zich grote zorgen om de aangekondigde bezuinigingen die de gemeente Amsterdam wil doorvoeren. Die raken de marketingorganisatie ook die 12% moet inleveren op de bijdrage van de gemeente. "Het college kiest hiermee voor een bezuiniging die op termijn alleen maar tot minder inkomsten leidt. In onze ogen een onverstandige bezuiniging en wij willen u graag laten weten waarom wij dit vinden”, schrijft de organisatie aan de gemeenteraad.


Amsterdam Marketing stelt in de brief dat het begrijpt dat de stad moet bezuinigen maar betoogt dat een bijdrage aan Amsterdam Marketing zichzelf op termijn ruimschoots terugverdiend. "Minder investeren betekent heel even minder uitgeven maar op langere termijn ook minder inkomsten.”


Gemeente geeft verkeerd signaal naar bedrijfsleven

De organisatie is bang dat de gemeente met de bezuiniging een verkeerd signaal aan het bedrijfsleven afgeeft: "Amsterdam Marketing is een publiek-private stichting en bundelt de krachten: ruim 1.100 partners zijn bereid zich (financieel) in te spannen om Amsterdam op de kaart te zetten en te houden als stad om te wonen, werken en recreëren. Zo bezien zorgt AM voor een vliegwieleffect. Maar als de gemeente een terugtrekkende beweging maakt, is dat vliegwiel niet of minder effectief: andere overheden, steden en bedrijven kunnen zich (deels) afkeren. Want als de gemeente er niet in gelooft en meewerkt, waarom zouden private ondernemingen dan extra hun best doen?”, schrijft de organisatie. "Daarnaast slaagt AM erin om de consument mee te laten betalen aan de citymarketing van de metropool Amsterdam. Anders gezegd: de verdeling van nog geen 25% subsidie door Amsterdam en ruim 75% door partners en consumenten is uitermate gunstig voor de gemeente. Feitelijk betaalt zij slechts een beperkt deel van de citymarketing waarvoor de doelen 100% gemeentelijk zijn bepaald.”


Aantrekkelijke metropoolregio

Amsterdam Marketing ziet voor zichzelf een belangrijke taak weggelegd om te komen tot een aantrekkelijke metropoolregio voor zowel bewoners, bezoekers als bedrijven. Het creëren van een balans die leidt tot meer inkomsten, meer banen en culturele diversiteit wat weer leidt tot tevredenheid bij en verhoogd welzijn van bewoners én bijdraagt aan sociale cohesie is daarbij belangrijk.


Organisatie eist zekerheid

Het stoort Amsterdam Marketing verder dat het bij de fusie in 2013 al met minder geld is gestart dan de drie separate stichtingen: "We zijn financieel gezond en bouwen, als jonge organisatie, aan onze nieuwe rol op basis van meerjarige financiële afspraken zoals die met de Gemeente Amsterdam zijn gemaakt tot en met 2017. De Gemeente komt deze afspraak niet na. Het betekent dat wij niet meer al onze activiteiten voor bewoners, bezoekers en bedrijven kunnen continueren en doelen moeten worden bijgesteld.”


In zeven punten wil Amsterdam Marketing de gemeenteraadsleden overtuigen niet op het budget te bezuinigen.


  1. We zorgen voor banen en inkomsten
  2. We zijn er voor cultuurparticipatie van bewoners van Amsterdam
  3. We zijn er voor bewonersbetrokkenheid
  4. We zijn er voor bedrijven
  5. We werken aan een prettige, bereikbare en schonere stad
  6. We financieren een publieke opdracht met vooral privaat geld
  7. We hebben wel de toegezegde zekerheid nodig
Link: http://www.iamsterdam.com/nl/amsterdam-marketing/over-amsterdam-marketing/nieuws/nieuwsartikelen/bezuiniging-subsidie-amsterdam-marketing
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, subsidie, marketing, amsterdam

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
10/07/25
Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten