Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-06-2015

Verkoop nieuwe caravans eindelijk weer in de plus

Verkoop nieuwe caravans eindelijk weer in de plus
De verkoop van nieuwe caravans zit eindelijk weer in de lift. In de eerste drie maanden van 2015 werden 1.429 exemplaren verkocht; een stijging van 4,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG, KCI en VWE. Vooral in maart werden veel meer caravans verkocht (+17%). Bovag denkt dat de caravanverkoop profiteert van het eind van de economische crisis en het feit dat er meer zuinige en hybride auto's komen met voldoende trekkracht.


De caravanverkoop in Nederland bereikte vorig jaar een dieptepunt met 5.489 registraties (exclusief lichte exemplaren onder 750kg zonder eigen kenteken), daar waar in 2009 nog meer dan 10.000 nieuwe caravans werden verkocht en in de jaren 2003 en 2004 verkoopaantallen van boven de 20.000 werden gehaald.


Meer zuinige en hybride auto's met voldoende trekkracht

Mede onder invloed van de economische crisis en door de populariteit van kleine en zuinige -al dan niet hybride- auto’s liep de belangstelling voor nieuwe caravans terug. Die auto’s kunnen immers geen caravans trekken. Nu de crisis op z’n einde loopt, vele belastingvoordelen op kleine auto’s verleden tijd zijn en er steeds meer zuinige en hybride auto’s op de markt komen die wel voldoende trekkracht hebben (o.a. Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo V60 Hybrid, Volkswagen Golf GTE), kan de caravanbranche ook weer de blik vooruit werpen. In de maand maart werd een verkoopstijging van 17% genoteerd ten opzichte van maart vorig jaar, tot 799 stuks.


Nederland blijft caravanland
Dat er de afgelopen jaren minder nieuwe caravans werden verkocht, betekende niet dat de Nederlander het kamperen en de camping de rug had toegekeerd. Integendeel: ons land is met zo’n 460.000 geregistreerde caravans (boven 750kg) nog steeds caravanland nummer één in de wereld. Bovendien bleef de interesse voor tweedehands caravans op peil en weken doorgewinterde kampeerders met kleinere, zuinige auto’s uit naar alternatieven, zoals de vouwwagen. Een andere ontwikkeling is de populariteit van de kampeerauto, waarvan er in 2009 nog zo’n 60.000 in Nederland rondreden en inmiddels ruim 90.000 stuks.


Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.