Geplaatst op: 08-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meer buitenlandse toeristen naar Nederlandse kust

Meer buitenlandse toeristen naar Nederlandse kust
Foto: Sytske Dijken/VVV Texel

De Nederlandse kust heeft een toenemende aantrekkingskracht op buitenlandse toeristen. Het aantal vakanties aan de Nederlandse kust door buitenlandse gasten is vorig jaar met zo’n 200.000 toegenomen naar ruim 2 miljoen. Die kusttoeristen gaven gezamenlijk ruim 950 miljoen euro uit.


Ook in de nieuwste editie van Recreatie & Toerisme die volgende week verschijnt volop aandacht voor de Nederlandse kust met een interview met Wouter de Waal van VVV Texel en een interview met Conrad van Tiggelen over de nieuwe marketingstrategie van NBTC.


Succes voor campagne NBTC

De toename is onder andere toe te schrijven aan de kustcampagne die NBTC voert. Circa 240.000 buitenlandse toeristen zijn door de campagne in 2014 naar ons land gekomen en gaven daarbij zo’n 94 miljoen euro uit, zo blijkt uit onderzoek van NBTC. In de campagne wordt de Nederlandse kust in België en Duitsland gepromoot, met als doel het (herhaal)bezoek aan onze kust te stimuleren.


Vooral Belgen en Duitsers

De Nederlandse kust is populair, met name bij Duitsers en Belgen. De concurrentie is echter groot, dus het blijft belangrijk om de grote diversiteit en het onderscheidend karakter van onze kust onder de aandacht te brengen. De kust is een belangrijk onderdeel van de (inter)nationale marketing van Nederland. NBTC zet zich, samen met partners, in om de Nederlandse kust blijvend onder de aandacht te brengen van (potentiële) bezoekers. In 2014 brachten ruim 1,4 miljoen Duitsers en meer dan 350.000 Belgen een vakantie door aan onze kust en gezamenlijk besteedden zij bijna 850 miljoen euro.


Kust moet jaarrond bestemming worden

De meeste kustbezoekers komen nu in het voorjaar en de zomer, maar de Nederlandse kust is het hele jaar door aantrekkelijk. Elk seizoen biedt zijn eigen unieke ervaring en dat maakt een bezoek aan de kust het gehele jaar de moeite waard. Onder het motto ‘uitwaaien aan de Nederlandse kust’ verleidt NBTC Duitse en Belgische consumenten om (ook) in het laagseizoen een bezoek te brengen aan de Nederlandse kust. Dit past uitstekend in de Holland Branding & Marketing strategie van NBTC om de bezoekers waar mogelijk te spreiden in tijd en ruimte. 

Link: http://nbtc.nl/nl/homepage/hollandmarketing/holland-branding-marketing-strategie-2020-2.htm
Topics:Vakanties
Trefwoorden: inkomend toerisme, kusttoerisme, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

12/12/25
Exclusief voor leden
Eerste Corendon Courage Awards uitgereikt
Touroperator Corendon heeft op 11 december tijdens MASTERS EXPO de winnaars van de allereerste Corendon Courage Awards bekendgemaakt. Met deze nieuwe prijzen geeft Corendon een podium aan vijf bijzondere persoonlijkheden die uitblinken in moed en daadkracht in de categorieën Creative Artist, Sports, Fearless Founder, Impact Hero en de Oeuvre Award.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
12/12/25
Overnachten in All you need is love caravan
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.
11/12/25
Recreatie Verkiezingen 2025 voor Eugénie Touwen, Nienke Knuppe en Beerze Bulten
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).
11/12/25
Exclusief voor leden
Startsein beplanting recreatiegebied Bonnenpolder
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
11/12/25
Exclusief voor leden
Landal: grote gezelschappen boeken tijdens kertstvakantie
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
11/12/25
Kasteel de Haar opent grootste openluchtbioscoop
Voor het vierde jaar op rij staat in het park van Kasteel de Haar het lichtspektakel “De Lumineuze Nachten” door. Het park wordt ’s avonds omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Nederland.
10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...