Geplaatst op: 01-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

RBT Heuvelrug en Vallei van start

RBT Heuvelrug en Vallei van start
Vorige week is het nieuwe Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug en Vallei officieel van start gegaan. Tijdens een bijeenkomst met ruim honderd beleidsmakers en ondernemers uit de hele regio presenteerde de nieuwe organisatie haar plannen.

Het nieuwe RBT wil zich vanuit een breed platform van belanghebbenden ontwikkelen tot het ‘shared service center’ voor de gebiedsmarketing van de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei. Het nieuwe RBT is de centrale marketing- en promotieorganisatie voor zeven gemeentes op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei: Renswoude, Rhenen, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woudenberg en Zeist.

Lees hier het interview met directeur Michiel van der Schaaf in Recreatie & Toerisme.

Organisatie wil draagvlak creëren onder ondernemers
De organisatie is de spil in een actief netwerk in de regio dat zorgt voor een jaarlijkse toegevoegde waarde van ruim 325 miljoen euro en ruim 15.000 mensen werk biedt. Recreatie en toerisme zijn hiermee economisch van groot belang voor de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei en zorgen bovendien voor een beter voorzieningenniveau. Om de sector succesvol verder te kunnen ontwikkelen is behoefte aan een professionele regionale partij die zorgt voor samenhang en verbinding. RBT-voorzitter Roy Pamboer bevestigt dit: "Eén van de uitdagingen waar het RBT voor staat, is het aanhaken van ondernemers en andere lokale organisaties in zeven gemeenten. Het is belangrijk dat er breed draagvlak ontstaat voor de nieuwe organisatie. Gelukkig hebben we gemerkt dat veel partijen enthousiast zijn. We hebben er dan ook vertrouwen in dat samenwerking op regionaal niveau snel vorm krijgt en het RBT initiatieven op lokaal niveau verder brengt. Een win-winsituatie.”

Nieuwe toeristische infrastructuur
Directeur Michiel van der Schaaf wil de bestedingen in de regio verhogen en het imago verder versterken. "We zetten daarom in op online marketing, vernieuwing van de toeristische infrastructuur en bundeling van al het losse aanbod tot een geïntegreerd totaalproduct.” De komende maanden wordt onder andere een start gemaakt met verdere vergroting van het netwerk, het inrichten van informatiepunten op plekken waar mensen zijn, bouwen van nieuwe websites en het bundelen van de winter-evenementen in de regio.

Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door NRIT Media Vrijetijdsplaform.
Steun onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen.


Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, regio, utrecht

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...