Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-05-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Groep van 4.500 Chinese toeristen bezoekt Nederland

Groep van 4.500 Chinese toeristen bezoekt Nederland
De komende dagen bezoekt een recordaantal van 4.500 Chinese toeristen diverse toeristische trekpleisters in Nederland. Niet eerder bezocht zo een grote groep Chinese toeristen ons land voor een bedrijfs- of groepsreis, aldus het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). De 4.500 toeristen werken allemaal bij hetzelfde bedrijf. Zij krijgen de reis als beloning aangeboden.


Minister Henk Kamp van Economische Zaken ontvangt vandaag de delegatieleiders van de groepsreis in het Mauritshuis in Den Haag, om op die wijze de goede verhoudingen tussen de Chinese toerismesector en Nederland te benadrukken. De 4.500 Chinezen brengt dit weekend in ruim 90 bussen een bezoek aan toeristische trekpleisters zoals Delft en de Veluwe. Daarnaast gaan zij winkelen in de vier grote steden en Roermond.


Aandacht voor Chinese reismarkt betaalt zich uit

Volgens Kamp investeert Nederland in goede relaties met de sterk groeiende reisbranche in China en dat betaalt zich uit. "Mede door de inspanningen van het NBTC - mede ondersteunt door het kabinet - ontdekt niet alleen deze uitzonderlijk grote groep, maar een toenemend aantal Chinese toeristen en zakenreizigers wat ons land te bieden heeft. Dat versterkt onze economie."


In januari haalde de bewindspersoon tijdens zijn werkbezoek aan China de relaties aan met vertegenwoordigers van de sterk groeiende Chinese reisbranche. Kamp presenteerde ons land in China als een aantrekkelijke bestemming voor de Chinese zakelijke toerist. Op een door NBTC georganiseerd toerismecongres spoorde hij de Chinese reisbranche aan om verder te kijken dan Amsterdam, naar al het moois dat Nederland nog meer te bieden heeft.


Kamp rekent op sneeuwbaleffect

Mede als gevolg van deze inspanningen koos het Chinese bedrijf in gezondheids- en lifestyleproducten Perfect ons land uit als bestemming voor de reis ter beloning van 4.500 van haar medewerkers. Kamp: "De 4.500 toeristen vertellen bij terugkomst positieve verhalen over Nederland en delen foto’s en souvenirs met hun vrienden en familie. Ook daardoor komt Nederland steeds beter op de kaart te staan als aantrekkelijke bestemming voor de Chinese toerist of zakenreiziger."


Aantal Chinese toeristen nog bescheiden maar groeit sterk

Vorig jaar bezochten ruim 250.000 Chinezen ons land. Voor dit jaar verwacht NBTC dat het toerisme uit China naar Nederland kan groeien met zo’n 18% naar bijna 300.000 toeristen en zakenreizigers. In 2020 groeit het aantal Chinese bezoekers naar verwachting naar 800.000, meer dan een verdrievoudiging in vergelijking met 2014. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC over de groei: "De Chinese zakenreiziger weet ons land steeds beter te vinden. In 2014 ging het om 4% van het totaal aantal zakenreizigers. Dat lijkt misschien niet veel maar het is heel behoorlijk. Zeker omdat de aantallen zo’n vijftien jaar geleden nog te verwaarlozen waren. Dit is ook de reden dat NBTC sinds dit jaar de meeting- en congresmarkt in China is gaan bewerken, samen met Amsterdam RAI, Amsterdam Airport Schiphol en Amsterdam Marketing. Het doel van deze samenwerking is om ervoor te zorgen dat er meer Chinezen naar ons land komen voor een meeting of een congres."


Chinezen zijn volgen Vranken ‘big spenders’ en besteden bovengemiddeld veel geld tijdens hun bezoek aan Nederland. "In 2014 gaven de 250.000 Chinezen bijna 315 miljoen euro uit in ons land; dat komt neer op ruim 1.250 euro per persoon per verblijf. Geschat wordt dat de Nederlandse economie van dit bedrijfsuitje 7 à 8 miljoen euro beter is geworden."

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, china

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...