Geplaatst op: 28-05-2015
Auteur: Hans Dominicus
Publicatie: Recreatie & Toerisme april 2015

Sterke steden of versterkte steden?

Sterke steden of versterkte steden?

We hebben het cijfer al vaak gehoord: in 2050 leeft 80 % van de wereldbevolking in steden, zeg stedelijk of verstedelijkt gebied. Niet alleen in Azië, maar ook in Nederland. Nu is dat nog 45%.


Stadsplanners merken dat we stedelijke wezens aan het worden zijn. We willen rust, maar geen stilte. We willen op drie straten van onze woonomgeving wel een levendige winkelstraat met restaurants en winkels. De buzz van de city. Wijken knappen daardoor op, maar ook worden huizen duurder. De stad transformeert continue, of we willen of niet. En door dat alles heen lopen dan ook nog bezoekers, toeristen. Ze dringen door tot de woonwijken op zoek naar ‘het echte leven’. Verblijven er in appartementen en kamers. Airbnb maakt dat eenvoudig en aantrekkelijk. Neuropsychologen bouwen er hele theorieën op. Nu gingen de Nederlanders in de 50-er jaren ook op kamers in woningen of deden aan woningruil, maar het was minder massaal. In Bergen aan Zee werden toeristen ‘uitgevent’ langs de ‘zimmer frei’ adressen. Toen was geluk nog heel gewoon? Of ligt het anders en is het wat ingewikkelder?


European Cities Marketing, de vereniging van grote toeristische steden in Europa liet onlangs tijdens de conferentie ‘Cities in Transition’ zien dat de bezoekersgroei naar steden de laatste 10 jaar die van de nationale bezoekersgroei continue overtreft. Steden zijn duidelijk erg sterke spelers.


Steden willen zich versterken. Maar de VVV tot Citymarketing benoemen is niet genoeg. Verleiden zoals tijdens het NRIT congres werd aangegeven is niet genoeg om die steden te versterken. Een authentiek product is net zo belangrijk. Daar kun je overigens volgens Prof. Joe Pine (van Pine & Gilmore) nog verschillende varianten in creëren, van echt nep tot echt echt. Maar het begint met een goed gecomponeerd product, resulterend in enigszins georkestreerde belevingen. Afgestemd op de bewoners en geschikt voor de bezoekers, alhoewel andersom ook vaak voor komt.


Chinezen begrijpen dat soms beter dan wij, of ze kunnen er beter mee omgaan. Ansheng Zhang, in Hangzhou de baas voor toeristische ontwikkeling in de stad, bracht de belangen van alle groepen duidelijk bij elkaar in zijn beleid. Zou je niet verwachten in China, maar toch is het zo. Bezoekers als ondersteuners van de stad – versterkers van de stad. Bilbao deed dat wat rigoureuzer en ging voorbij aan de nostalgische gevoelens van de bevolking. Om uiteindelijk na jaren een prachtige versterkte stad te laten zien. En er zijn veel andere voorbeelden hoe wij onze positie verstevigen. Maar helaas soms minder gecoördineerd en soms ook wel eenzijdig. Want het is wel een complexe materie, met vele belanghebbenden en evenzovele meningen en standpunten. Daar blinken we in uit in Nederland en dat zou onze steden wel eens kunnen verzwakken. U bent gewaarschuwd!


Hans Dominicus, directeur CELTH.
Trefwoorden: steden, citymarketing, verleiden, stadsplanning

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...