Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-05-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meer Museumkaarthouders bezorgen musea meer bezoeken

Meer Museumkaarthouders bezorgen musea meer bezoeken
Nederlandse musea krijgen meer bezoek van meer Museumkaarthouders die ook vaker op bezoek gaan. Als gevolg daarvan kregen musea meer uitgekeerd.


De Museumkaart heeft over 2014 aan de musea een vergoeding uitgekeerd van € 44,1 miljoen tegen € 37,6 miljoen in 2013. De stijging van 17% danken de musea aan een groter aantal Museumkaarthouders die bovendien vaker kwamen.


Figuur 1: Kaarthouders en gebruik van Museumjaarkaart


7,5 miljoen bezoeken door 1,1 miljoen kaarthouders

De musea ontvingen 7,5 miljoen bezoeken door 1,1 miljoen kaarthouders in 2014; in 2013 waren dat 6,4 miljoen bezoeken door 1 miljoen kaarthouders. Het aantal bezoeken per kaarthouder is toegenomen tot 6,6 ten opzichte van 6,5 in 2013. De hoogte van de bezoekvergoeding is net als vorig jaar vastgesteld op 60% van de gemiddelde toegangsprijs van het volbetalend bezoek.


Figuur 2: Inkomsten en uitgaven Stichting Museumjaarkaart


"De Museumkaart slaagt erin om elk jaar meer mensen gemakkelijk toegang te bieden tot musea, die met succes steeds betere tentoonstellingen organiseren. Collecties van musea zijn het geheugen van een stad, een streek, van ons land en daarmee van onszelf”, aldus Siebe Weide, algemeen directeur van de Museumvereniging.


Over de Museumkaart

De Museumkaart wordt sinds 1981 uitgegeven door de Stichting Museumkaart, een ongesubsidieerde instelling zonder winstoogmerk. De stichting is verbonden aan de Museumvereniging, brancheorganisatie van musea in Nederland. De Museumkaart is persoonsgebonden en biedt een jaar lang toegang tot 400 musea, verspreid over heel Nederland. Voor elk bezoek met de Museumkaart ontvangt het desbetreffende museum een vergoeding, gebaseerd op zijn toegangsprijs. Musea ontvangen door de Museumkaart meer bezoeken en hebben meer inkomsten uit entreegelden, horeca en winkel bleek uit SEO onderzoek naar economische effecten van de Museumkaart over 2012.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, bezoek,

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...