Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-05-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Aantal vakantieplannen voor het eerst sinds 2011 weer in de lift

Deuk voor Nederlandse sector: - 50.000 zomervakanties in eigen land

Aantal vakantieplannen voor het eerst sinds 2011 weer in de lift

Twee derde van de Nederlandse bevolking wil deze zomer op vakantie. Daarvan gaan circa 7,6 miljoen Nederlanders naar het buitenland en 2,5 miljoen naar het binnenland. Het aantal vakantieplannen voor het buitenland zit in de lift, die voor het binnenland in de min. Een groeiende groep Nederlanders heeft nog geen keuze voor de bestemming gemaakt. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek dat NBTC-NIPO Research begin april heeft uitgevoerd naar de vakantieplannen van de Nederlandse bevolking.

Aantal vakantieplannen voor zomer groeit weer

Het aantal zomervakantieplannen is voor het eerst sinds 2011 weer gestegen. Komende zomer willen zo’n 10,7 miljoen Nederlanders op vakantie gaan. Het aantal Nederlanders met zomervakantieplannen ligt daarmee ruim 150.000 hoger dan vorig jaar (+1,5%). 



Frankrijk en Spanje populairste bestemmingen

Zo’n 7,6 miljoen Nederlanders zijn van plan om komende zomer naar het buitenland te gaan. Dit zijn er zo’n 100.000 meer dan vorig jaar (+1,5%). Frankrijk blijft de nummer één buitenlandbestemming komende zomer met 1,3 miljoen plannen. Gevolgd door Spanje en Duitsland met respectievelijk één miljoen en 750.000 plannen. Ten opzichte van vorig jaar bestaan er aanzienlijk meer plannen voor Spanje (+150.000 plannen). Ook zijn er meer plannen voor een (verre) vliegvakantie (+5%).


Minder vakantieplannen in Nederland
Zo’n 2,5 miljoen Nederlanders willen de zomervakantie in eigen land doorbrengen; dat zijn er bijna 50.000 minder dan het jaar ervoor (-1,5%). De meeste binnenlandplannen betreffen een vakantie in een bungalow (ruim 1 miljoen).


Een groeiende groep Nederlanders (600.000) heeft wel plannen om deze zomer weg te gaan, maar weet nog niet of dat een binnen- of buitenlandse vakantie wordt.


Bijna 30% van de vakantiegangers moet nog boeken

Circa zestig procent van alle plannen voor een binnen- of buitenlandse zomervakantie is begin april al vastgelegd in een boeking. Bijna dertig procent van de vakantiegangers moet nog boeken en ruim tien procent gaat op de bonnefooi.

Link: http://www.nbtcniporesearch.nl/nl/home/producten-en-diensten/cvo/basisrapport.htm
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, vakantieplannen

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...