Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-05-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlandse hotelmarkt uit de crisis

Nederlandse hotelmarkt uit de crisis

Met het stijgen van zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs hebben de Nederlandse hotels de crisis achter zich gelaten. Dat blijkt uit onderzoek van Horwath HTL onder 300 drie-, vier- en vijfsterren hotels in Nederland.Voor 2015 wordt een verdere groei verwacht van zowel bezettingsgraad als kamerprijs.


De gemiddelde bezettingsgraad steeg van 67,5% in 2013 tot 69,0% in 2014. De bezettingsgraad ligt daarmee voor het eerst weer boven het niveau van 2008, toen de hotelcrisis begon. Verwacht wordt dat de bezettingsgraad dit jaar verder zal stijgen naar 70%. De gemiddelde kamerprijs steeg in 2014 eveneens, van € 95 tot € 96. Dit jaar zal de kamerprijs naar verwachting met 3% stijgen tot € 99, het hoogste niveau sinds 2008.


Vijfsterrenhotels zien daling van bezettingsgraad bij hogere prijzen

Vooral in het luxe segment stijgen de prijzen van hotelkamers snel. Ondanks dat de bezettingsgraad van de vijfsterrenhotels vorig jaar daalde van 68,6% tot 66,2%, namen de gemiddelde kamerprijzen toe met ruim 6%, van € 181 tot € 192. Dit jaar zullen de prijzen in het luxe segment naar verwachting nog 5% hoger uitkomen op € 202, terwijl ook de bezettingsgraad weer zal stijgen naar ruim 68%.


Verschil drie- en viersterrenhotels steeds kleiner

Terwijl de vijfsterrenhotels zich door de hogere prijzen duidelijk onderscheiden van de lagere segmenten, wordt het verschil tussen drie- en viersterrenhotels steeds kleiner. De gemiddelde kamerprijs in het driesterrensegment steeg met 4%, van € 79 tot € 82. In het viersterrensegment was de stijging slechts 1%, van € 91 tot € 92. De prijzen van een gemiddeld vijfsterrenhotel liggen nu ruim 108% boven het viersterrenniveau. De driesterrenhotels zijn echter nog maar 11% goedkoper dan viersterrenhotels. In 2010 waren driesterrenhotels gemiddeld nog 24% goedkoper dan viersterrenhotels.


Vooral groei in Amsterdam

Vooral de hotels in Amsterdam maken een voorspoedige ontwikkeling door. De bezettingsgraad in de hoofdstad is in 2014 voor het eerst sinds 2007 weer gestegen tot boven de grens van 80%. De kamerprijzen in Amsterdam zijn eveneens gestegen, van € 117 tot € 119. Voor 2015 verwachten de Amsterdamse hoteliers een stijging van 5%, naar € 125. De bezettingsgraad zal naar verwachting tot 81% stijgen.


In de regio stijgende bezettingsgraad bij stabiele prijs

Buiten de regio Amsterdam steeg de bezettingsgraad in 2014 eveneens, van 60,8% tot 61,8%. De gemiddelde kamerprijzen van de hotels zijn hier echter nog stabiel gebleven, op € 78. Voor 2015 wordt wel verwacht dat de kamerprijzen ook buiten Amsterdam zullen toenemen tot € 80, terwijl de bezettingsgraad naar verwachting stijgt tot 62,5%.



Tabel 1. Ontwikkeling bezettingsgraden Nederlandse hotels

 

2013

2014

2015*

Nederland

67,5%

69,0%

69,7%

Amsterdam & Schiphol

79,0%

80,4%

80,9%

Provincies

60,8%

61,8%

62,5%

Driesterren

71,1%

72,2%

73,5%

Viersterren

65,9%

68,0%

68,3%

Vijfsterren

68,6%

66,2%

68,3%

Bron: Horwath HTL                                         *) Prognose

 

Tabel 2. Ontwikkeling kamerprijzen Nederlandse hotels

 

2013

2014

2015*

Nederland

€ 95

€ 96

€ 99

Amsterdam & Schiphol

€ 117

€ 119

€ 125

Provincies

€ 78

€ 78

€ 80

Driesterren

€ 79

€ 82

€ 84

Viersterren

€ 91

€ 92

€ 95

Vijfsterren

€ 181

€ 192

€ 202

Bron: Horwath HTL                                         *) Prognose

 

Tabel 3. Ontwikkeling omzet per beschikbare kamer Nederlandse hotels

 

2013

2014

2015*

Nederland

€ 64

€ 66

€ 69

Amsterdam & Schiphol

€ 93

€ 96

€ 101

Provincies

€ 47

€ 48

€ 50

Driesterren

€ 56

€ 59

€ 62

Viersterren

€ 60

€ 63

€ 65

Vijfsterren

€ 124

€ 127

€ 138

Bron: Horwath HTL                                         *) Prognose
Link: http://www.horwathhtl.nl/nederlands/nederlandsHTL/index.cfm
Topics:Horeca
Trefwoorden: hotels, prijzen, bezetting, benchmark, horeca, nederland

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...