Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-04-2015
Auteur: Marc Gerlings

Nederland verdient 10,2 miljard euro met inkomend toerisme

Nederland verdient 10,2 miljard euro met inkomend toerisme

De 14 miljoen internationale bezoekers die in 2014 in Nederland verbleven, besteedden gezamenlijk 10,2 miljard euro aan hun bezoek aan ons land, blijkt uit onderzoek in opdracht van NBTC Holland Marketing.

Henk Kamp neemt onderzoek in ontvangst
Naast accommodatie- en vervoerskosten naar Nederland besteedden bezoekers 2,1 miljard euro aan eten en drinken en 1 miljard euro aan winkelen en souvenirs (zie de infographic onderaan dit artikel). Dit blijkt uit het Onderzoek inkomend toerisme ‘Een nadere blik op de buitenlandse bezoeker’ dat NBTC Holland Marketing donderdag 23 april presenteert. Minister Henk Kamp van Economische Zaken (EZ) neemt de resultaten in ontvangst.


Toeristen gaan naar de stad en het strand
In 2014 kwam bijna 70% van de bezoekers voor een vakantie naar ons land. Dit zijn ruim 9,6 miljoen toeristen. Met name een stedentrip (35%) en een kustvakantie (22%) zijn daarbij populair. De toerist geeft gemiddeld ruim 600 euro uit aan zijn vakantie in Nederland.

Daarnaast kwam ruim een kwart voor een zakelijk bezoek naar Nederland; dat zijn zo’n 3,6 miljoen zakelijke bezoekers. De zakelijke bezoeker geeft gemiddeld ruim 1000 euro uit aan zijn bezoek. De meeste bestedingen worden gedaan aan accommodatie (3,7 miljard), eten en drinken, en vervoer naar Nederland (1,7 miljard). Deze drie categorieën zijn samen goed voor bijna drie kwart van alle bestedingen. Winkelen en souvenirs kopen staat op plek vier.


Weinig nachten maar hoge waardering
De verblijfsduur in Nederland is veelal relatief kort. Meer dan de helft (55%) van alle bezoekers verblijft minder dan 3 nachten in ons land. De waardering van het bezoek aan Nederland is verder omhoog gegaan. Ruim 85% van de bezoekers beoordeelt het bezoek als ‘uitstekend’ of ‘zeer goed’. De informatievoorziening, het prijsniveau en de gebruikersvriendelijkheid van het openbaar vervoer gaven internationale bezoekers als verbeterpunten voor Nederland aan.


Prognose van de groei
Het aantal toeristen en zakenreizigers dat ons land bezoekt is in 15 jaar met zo’n 40% gestegen. In 2014 bezochten zo’n 14 miljoen bezoekers ons land. In 2020 kunnen dat er mogelijk 16 miljoen zijn. Om goed in te kunnen spelen op de kansen die het internationaal toerisme biedt, is informatie over het bezoekgedrag van internationale bezoekers aan ons land van groot belang. Met deze informatie kunnen immers de juiste keuzes worden gemaakt bij de marketing en branding van de bestemming Nederland.

Strategie toerisme spreiden
"De onderzoeksresultaten bieden belangrijke input voor ons marketingbeleid voor de komende jaren. Onze strategie richt zich op duurzame en slimme groei door toerismespreiding. Naast de nu al populaire plekken, brengen wij ook de minder bekende regio’s en bezienswaardigheden onder de aandacht van de toerist. Dat helpt ons ervoor te zorgen dat Nederland ook in de toekomst kan blijven profiteren van de groei van het inkomend toerisme,” aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.


Traditie grootschalig onderzoek
Elke 4 à 5 jaar voert NBTC een grootschalig onderzoek uit naar het inkomend toerisme. In het onderzoek wordt onder andere ingegaan op het bezoekmotief van de buitenlandse bezoeker, het zoek- en boekgedrag, activiteiten die men in Nederland onderneemt, bestedingen en de waardering van het bezoek. Ten behoeve van het Onderzoek inkomend toerisme 2014 zijn 4.300 internationale bezoekers ondervraagd vanuit de hele wereld.


Word lid van het kennisplatform www.nritmedia.nl, meld je hier aan.

Trefwoorden: onderzoek, inkomend toerisme, Henk Kamp, bestedingen, uitgaven, leisure, zakelijk

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.