Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-04-2015

Nieuw realistische kunst Museum MORE 2 juni open

Nieuw realistische kunst Museum MORE 2 juni open
Op dinsdag 2 juni om 10.00 uur opent in Gorssel het Museum voor Nederlands Modern Realisme zijn deuren voor het publiek.

Voor de openingstentoonstelling SCHERP KIJKEN zijn meer dan 200 werken uit de collectie geselecteerd. Te zien zijn onder andere werken van kunstenaars zoals Carel Willink, Pyke Koch, Jan Mankes en Charley Toorop.

MUSEUM MORE
De initiatiefnemer van Museum MORE, Hans Melchers, besloot in 2012 dat de collectie Nederlands Realisme die hij had verworven uit het faillissement van DS Art B.V. in de Achterhoek moest worden tentoongesteld. Al snel was zijn oog gevallen op het voormalige gemeentehuis van Gorssel.

De architect Hans van Heeswijk, bekend van de Hermitage en het Mauritshuis, heeft vervolgens de paviljoenachtige aanbouw met 7 grote tentoonstellingszalen ontworpen. Inmiddels is de collectie verder uitgebreid met werken van onder meer Arnout Killian en Carel Willink.

Scherp kijken: kunst die het netvlies kidnapt
De openingstentoonstelling SCHERP KIJKEN biedt een overzicht van ruim 200 highlights uit de realistische kunst van de afgelopen eeuw uit de collectie van Museum MORE. Realistische kunst is bij uitstek "scherp kijken", volgens prof. dr. Ype Koopmans, conservator van MORE. "De kunstenaar kidnapt ons netvlies. Hij kijkt scherp en dwingt je om zelf ook scherp te kijken."

Een impressie van het oude gemeentehuis met daarachter de 7 tentoonstellingszalen:

Trefwoorden: kunst, cultuur, meesterschilder, realisme

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.