Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-04-2015
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

CELTH in dialoog met Raad van Kinderen

CELTH in dialoog met Raad van Kinderen

De Raad van Kinderen is een initiatief van The Missing Chapter Foundation in samenwerking met Unicef Nederland. In 2009 is zij gestart met een paar bedrijven en scholen en inmiddels werken totaal 21 organisaties samen met 21 basisscholen.


Kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar adviseren Raden van Bestuur over hun strategische vraagstukken. Zij buigen zich over onderwerpen als vertrouwen in de bankwereld, duurzamer vervoer, energiebesparing, het bevorderen van een gezonde levensstijl en … toerisme. Dit laatste in samenwerking met reisbrancheorganisatie ANVR. "De Raad van Kinderen moet de standaard worden in het bedrijfsleven”, aldus Laurentien van Oranje, oprichter en directeur van de Missing Chapter Foundation. De stichting initieerde en begeleidt samen met UNICEF Nederland de Raad van Kinderen. "Volwassenen nemen nu alle beslissingen over de toekomst. Terwijl degenen die het langst met die beslissingen moeten leven, niet gehoord worden.”


CELTH was uitgenodigd op 1 april samen met enkele CEO’s uit de reiswereld om te reflecteren op mogelijke oplossingen aangedragen door de kinderen van de Malelande School in Amersfoort. De 17 kinderen, die voor de ANVR de Raad van Kinderen vormen, hebben in de afgelopen drie maanden op initiatief van de ANVR veldwerk verricht over o.a. hoe een reisorganisatie de vakantie nog beter en leuker kan maken, waarbij in het kader van ‘Better holidays’ natuurlijk de aandacht vooral uitgaat naar lokale bevolking, natuur, cultuur en milieu. De door de kinderen aangedragen oplossingen zetten aan tot denken en de dialoog die volgde verrijkte dat nog eens.


Duidelijk is dat kinderen in deze leeftijdsgroep al veel meer betrokken zijn met onderwerpen als duurzaamheid, samenleven, dan dat we beseffen. De oplossingen die ze bedachten hadden soms zeer verassende invalshoeken, kwamen voort uit een open en niet beperkte blik op problematiek en leverden deels ook voorbeelden op. Bijvoorbeeld een ‘app’ die je ter plekke helpt met het maken van afwegingen in je activiteitenpatroon in relatie tot belasting van natuur en samenleving, ideeën voor lokale talencursussen op camping of park om met de lokale bevolking te kunnen communiceren of een wedstrijd in het beperken van watergebruik. Tevens bleek dat de ouders een dominante rol hebben in het bepalen van de bestemming, terwijl de kinderen hun eigen afwegingsmatrix hebben, die best wel rekening wil houden met de ouders en hun voorkeuren. Een schatting leert dat een derde van de kinderen een andere bestemming zou kiezen dan de ouders! Het ANVR initiatief bracht een interessant spanningsveld in beeld en levert zeker voer voor de reisindustrie en CELTH om over na te denken.

Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, reisbranche, kinderen, vakanties, vakantiegedrag, keuzebeslissingsproces

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...