Geplaatst op: 31-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Campagne tegen kindersextoerisme Don’t Look away van start

Campagne tegen kindersextoerisme Don’t Look away van start

De nieuwe campagne ‘Don’t Look away’ om kindersekstoerisme te bestrijden, is vorige week op Schiphol gelanceerd door minister Ard van der Steur van het ministerie van Veiligheid en Justitie. De campagne, waar ook reisbrancheorganisatie ANVR samen met de bij haar aangesloten reisondernemingen aan meewerkt, wil reizigers aansporen om signalen van kindermisbruik te herkennen en verdachte situaties te melden. Met deze campagne sluit Nederland aan bij de Europese Don’t look away- campagne, zodat internationaal en grenzeloos kan worden opgetreden.


Minister Ard van der Steur, die tijdens de lancering het fenomeen kindersekstoerisme een ‘walgelijke vorm van misdaad’ noemde, liet weten dat reisondernemingen, toeristen, zakenreizigers en personen die in het buitenland werken onmisbare ‘ogen en oren’ zijn voor de politie en het Openbaar Ministerie bij de bestrijding van kindersekstoerisme. Van der Steur onthulde de campagneposter en riep reizigers op met ‘Kijk niet weg van seksuele uitbuiting van kinderen’.


De ANVR werkt, samen met de bij haar aangesloten reisondernemingen, al jaren aan het vergroten van het bewustzijn bij reisondernemingen en reizigers om hier voor de ogen niet te sluiten. De laatste jaren werkt de reisbranche nauw samen met de Koninklijke Marechaussee (Kmar), het ministerie van Veiligheid en Justitie, de politie, het meldpunt kinderporno, Ecpat, Terre des Hommes, Plan Nederland en Free a Girl, zodat meer gedetailleerde meldingen binnenkomen op https://www.meldkindersekstoerisme.nl/


ANVR-reisondernemingen, die zich uiteraard niet mogen inlaten met reizen die kinderprostitutie ten doel hebben, kunnen ook contracten met hotels direct opzeggen als zij constateren dat hotels ruimte geven aan dit fenomeen. Dat de inzet van de Nederlandse reisbranche bij de bestrijding van kindersekstoerisme wordt gewaardeerd, blijkt uit de benoeming van de ANVR tot ‘Top Member’ door de internationale organisatie The Code (The Code of Conduct for the Protection of Children from Sexual Exploitation in Travel and Tourism - http://www.thecode.org).


De Europese campagne ‘Don’t look away’ is in samenwerking met diverse landen ontwikkeld en ook de komende jaren zal Nederland met de andere deelnemende landen gezamenlijke campagne activiteiten opzetten.

Link: https://www.meldkindersekstoerisme.nl/

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    17/12/25
    Exclusief voor leden
    Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
    Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
    17/12/25
    Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
    We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
    17/12/25
    Exclusief voor leden
    Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
    Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
    17/12/25
    Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
    De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
    17/12/25
    Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
    Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
    17/12/25
    Meer ouderen dan jongeren in Nederland
    Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
    16/12/25
    Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
    Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
    16/12/25
    VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
    Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

    ||| Agenda |||

    07/01/26 t/m 08-01-26
    07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
    De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
    08/01/26 t/m 11-01-26
    08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
    De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
    27/01/26 t/m 30-01-26
    27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
    12/02/26
    12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
    Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
    02/04/26
    02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
    Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...