Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Ouders zoeken vrijetijdsactiviteiten veel buiten de deur

Speeltuin en pretpark populairste gezinsactiviteiten, dierentuin en zwembad volgen

Ouders zoeken vrijetijdsactiviteiten veel buiten de deur
De meeste ouders (41%) besteden wekelijks vier tot zes uur met hun kinderen aan vrijetijdsactiviteiten buiten de deur. Dat blijkt uit onderzoek van de Julianatoren, een familiepretpark in Apeldoorn met meer dan 60 verschillende attracties, shows en evenementen, onder 431 ouders die het park bezochten met hun kinderen. 36 procent besteedt wekelijks meer dan zes uur aan uitjes met het gezin. Van die groep maakt één op de drie er zelfs tien uur voor vrij. Bijna een kwart van de ouders (23%) besteedt per week nul tot maximaal drie uur buitenshuis aan vrijetijdsactiviteiten met hun kinderen.


Favoriete gezinsactiviteiten

Inzoomend op de invulling van de vrijetijdsbesteding blijkt dat een dagje naar een speeltuin (79%) of pretpark (75%) favoriet is, gevolgd door het zwembad (63%) en de dierentuin (63%). Net buiten de top drie valt de bioscoop, met 39 procent. Bijna 38 procent van de respondenten ziet een dagje winkelen als een leuk uitje met het hele gezin.

Jeroen Buter, directeur van de Julianatoren, zegt: "Het is voor ouders soms een uitdaging om regelmatig met het hele gezin iets leuks te gaan doen. Bovendien wordt het met nieuwe technologieën, zoals een tablet, steeds gemakkelijker om kinderen te vermaken. Daardoor zitten ze meer binnen dan vroeger.”


Reisafstand

Reisafstand is voor de respondenten nauwelijks een issue: 89 procent van de respondenten met een gezinsabonnement van de Julianatoren, komt niet uit Apeldoorn of de directe omgeving. Jeroen Buter hierover: "Het verraste mij dat de abonnementhouders van heinde en verre naar de Julianatoren komen. Mijn verwachting was dat het park hierin vooral een regionale functie vervulde en dat de eenmalige bezoekers van verder weg komen. Blijkbaar vinden ook onze terugkerende bezoekers het niet erg om meerdere keren per jaar naar Apeldoorn te rijden. Dat is een compliment aan ons park.”


Over het onderzoek

De Julianatoren deed een onderzoek onder 431 respondenten, waarin gevraagd werd naar de beleving in het park, de tevredenheid met de service en de keuzes die ouders maken op het gebied van vrijetijdsbesteding met hun kinderen.


Over de Julianatoren

De Julianatoren in Apeldoorn is een familiepretpark van Nederland met meer dan 60 attracties, shows en grote evenementen gericht op gezinnen met kinderen van twee tot ongeveer twaalf jaar. De Julianatoren is geopend van 28 maart tot en met 1 november 2015, van 10:30 uur tot 17:00 uur.

Trefwoorden: attractieparken, onderzoek, bezoek, reistijd, vrijetijdsbesteding

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...