Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-03-2015
Auteur: Marc Gerlings

Cities in Transition: Ignasi de Delas pleit voor herstel balans toerisme en inwoners

Cities in Transition: Ignasi de Delas pleit voor herstel balans toerisme en inwoners
Ignasi de Delàs is president van het samenwerkingsverband van steden European Cities Marketing. Steden staan voor een groot duurzaam probleem. De wrijvingen tussen toeristen en inwoners van de groeiende steden nemen toe. "Steden mogen niet wachten, manage de mix in toerisme en inwoners.”

De Delàs wil graag met zijn netwerk oplossingen bieden. Sluitende toepassingen hoe de mix optimaal is, is er niet. Als president overziet hij veel ontwikkelingen in steden. De problemen duiken in grote en middelgrote steden op. Hij legt graag ook de nadruk op de kleinere steden, die neigen nog eerder door het groeiende toerisme uit balans te raken. Het wereldwijde toerisme nam in 2014 toe met 5%. Hij voorziet dan ook dat kleine steden sneller de grens van overlast bereiken als het om toerisme gaat.

Dimensie toeristische organisatie verandert
"Steden veranderen zeker en marketingorganisaties moeten daarin mee. Ik weet zeker dat de toeristische organisaties een hele andere dimensie krijgen. Je kunt niet alleen meer promotie van de stad doen. De balans van inwoners en toerisme zal hersteld moeten worden. Bestuurders moeten niet denken dat de problemen met toerisme alleen toebehoren aan de grootste steden. Zelfs kleine steden moet hier aandacht aan geven. Breda, waar we vandaag zijn, zou ook zomaar zo’n stad kunnen zijn. Dit moet vanwege de groei in toerisme die we nog zien in het komende decennium.”

Amsterdam is geen Barcelona
"Hoe kunnen de steden veranderen? "Hoe die transitie zal gaan is niet duidelijk want overal in Europa wordt het anders aangepakt. Dat het een transitie is waar de sector nú aan moet werken is duidelijk in de meeste steden. Amsterdam, dat een goed voorbeeld is in de aanpak van spreiding van toerisme, doet dat weer anders dan in Barcelona. Amsterdam doet dat op een marketingmanier. In Barcelona is dat nu, een primeur, geregeld door de twee toeristische organisaties van de stad en de omgeving te laten fuseren. Daar is nu vanaf maart één toeristische organisatie.”

"Steden moeten de transitie maken want je kunt bewoners niet laten zitten met boze gevoelens over toerisme.”

Onderzoek
Cities in Transition is opgezet door NHTV Hogeschool en kenniscentrum CELTH. De opleiding wil de komende jaren de onderzoeksagenda over steden opzetten.
Trefwoorden: cities in transition, steden, citymarketing, toerisme, duurzaamheid

CELTH



||| Nieuws |||

12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...