Geplaatst op: 05-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote mosselcampagne in Duitsland

Grote mosselcampagne in Duitsland
Gedeputeerde Kees van Beveren (Landbouw, visserij & aquacultuur), Carla Schönknecht (Recreatie & Toerisme), Conrad van Tiggelen (NBTC), Stefan van Vooren (VVV Zeeland) en Nathalie van der Endt (Mosselbureau) toasten op een geslaagde samenwerking. (foto: A
Het Nederlands Mosselbureau, NBTC Holland Marketing, VVV Zeeland en de Provincie Zeeland steken dit jaar 200.000 euro in een campagne om de Zeeuwse mosselen in Duitsland in de schijnwerpers te zetten. Uiteindelijk doel van de campagne is Duitsers te verleiden Zeeuwse mosselen in Zeeland te gaan proeven. De campagne is in 2014 opgezet en het grote succes vroeg om een vervolg.

Afgelopen jaar is VVV Zeeland in samenwerking met Het Nederlands Mosselbureau en NBTC Holland Marketing een promotiecampagne gestart om Zeeland met haar Zeeuwse mosselen onder de aandacht te brengen in Duitsland. Het doel van de campagne was om de bekendheid van de Zeeuwse mosselen te vergroten in Duitsland, om zo uiteindelijk meer Duitse gasten naar de Zeeuwse kust te verleiden. In 2014 bezochten bijna 20% meer Duitsers Zeeland. Dat is fors meer dan het landelijk gemiddelde van 12%.

Uitzonderlijke groei

"Een belangrijke verklaring voor de uitzonderlijke groei is dat er al enige tijd sprake was van een groei van het aantal korte vakanties, waar Nederland als buurland sterk van profiteert. Het mooie weer en de gunstige vakantiespreiding in Duitsland droeg bij aan (extra) vakanties in ons land. Deze groei was in heel Nederland zichtbaar maar de Nederlandse kust en vooral Zeeland hebben hier in bijzondere mate van geprofiteerd”, aldus Conrad van Tiggelen, marketingdirecteur NBTC.


Bewerking Duitse markt
Duitsers zijn gek op de Nederlandse kust en Zeeland; en mosselen en Zeeland zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een samenwerking lag dus voor de hand. Daarom vond van 20 tot en met 26 oktober 2014 de eerste editie van de ‘Höllandische Muschelwoche’ plaats in Duitsland. Tijdens deze week stonden Zeeland en de Zeeuwse mosselen centraal in onder andere Keulen, Dortmund en Düsseldorf. Door middel van kookdemonstraties van een Zeeuwse mosselchef en een rondreizende mosselkeuken kregen zowel de pers als de consument volop gelegenheid om mosselen te proeven en alvast een voorproefje te nemen van een vakantie in Zeeland. Een winactie op social media en de Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), het grootste regionale dagblad in Duitsland, gaf 5 winnaars de mogelijkheid om met hun 10 beste vrienden een weekend door te brengen in Zeeland, met een privé mosselkok. Een eerste onderzoek wijst uit dat 17% van de beoogde doelgroepen uitingen van de campagne heeft gezien. Dit zijn ruim 1,9 miljoen inwoners in Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts en Hessen. "We zijn optimistisch over de eerste resultaten van deze campagne. Uit het onderzoek blijkt dat de Duitse consument verder geïnformeerd wil worden over mosselen. Ze willen meer weten over herkomst, duurzaamheid en recepten. Met deze campagne willen we de Duitse consument verder informeren en inspireren”, aldus Christine Fijnaut van Het Nederlands Mosselbureau.

Samenwerking voor 2015
De Nederlandse kust is een belangrijk onderdeel van de internationale marketing van Nederland en wordt al jaren gepromoot op de Duitse markt. Patrick Polie van VVV Zeeland: "We werken al langer samen met NBTC en met deze bundeling van krachten borduren we voort op het succes om meer Duitsers naar Zeeland te verleiden. Een bezoek aan de Zeeuwse kust kan het hele jaar rond en deze campagne zetten we bewust in om meer Duitsers in het voor- en naseizoen naar Zeeland te trekken.


Om onder de aandacht te blijven van deze Duitse gast wordt de samenwerking tussen de vier partners daarom ook voortgezet in 2015. Het totale bedrag van de campagne komt neer op € 200.000 en wordt gefinancierd door Het Nederlands Mosselbureau, het NBTC, VVV Zeeland en de Provincie Zeeland. "Mosselen en Zeeland zijn net zo onlosmakelijk met elkaar verbonden als pizza met Italië en sushi met Japan. Het is dan ook heel goed dat we in Zeeland deze krachten weten te bundelen voor de promotie van Zeeland in het buitenland. Dat het gelijk al zo goed werkt, is een mooie opsteker voor andere samenwerkingen en genoeg reden wat mij betreft om er mee door te gaan”, aldus Carla Schönknecht, gedeputeerde Vrijetijdseconomie en Marketing en Promotie van Zeeland.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, zeeland, duitse markt, food, culinair toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...