Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Volop kansen voor toeristisch Zeeland

Volop kansen voor toeristisch Zeeland

Toeristisch Zeeland zal alle zeilen bij moeten zetten om in de toekomst de werkgelegenheid te behouden. Een beperkte groei kan alleen worden gerealiseerd als alle neuzen dezelfde kant opstaan en er constructief wordt samengewerkt tussen alle actoren. Dat schrijven onderzoeksbureaus Van der Reest en Ruimte & Vrije tijd in een advies aan Toeristisch Ondernemen Zeeland en de Sociaal Economische Raad Zeeland dat gisteren in Goes werd gepresenteerd.


Sector van groot belang voor Zeeuwse economie

In de aanloop naar de Statenverkiezingen van 18 maart hadden beide organisaties behoefte aan een visie op de toekomst van recreatie en toerisme in Zeeland. Deze sector is van groot belang voor Zeeland. De uitgaven in het toeristisch cluster bedragen 1,72 miljard euro en in de sector werken 15.872 fte’s, 9,3% van de Zeeuwse werkgelegenheid. Sinds 2010 staat zowel de bestedingen als de werkgelegenheid onder druk. Alleen een groeiscenario biedt volgens de onderzoekers voldoende perspectief. Dan kan in 10 jaar tijd de werkgelegenheid met circa 3% groeien.


Volop kansen voor Zeeuws toerisme

Om die groei te realiseren zal Zeeland een sterkere positie moeten verwerven op de binnenlandse markt van korte vakanties, een aantrekkelijke totaalbeleving bieden voor toeristen, werken aan jaarrondexploitaties, de kampeersector vernieuwen en saneren, buitenlandse gasten langer vasthouden en laten terugkeren, de watersport vernieuwen en verjongen en zorgen voor aantrekkelijke dorpen, steden, kust en achterland.


Opdrachten voor ondernemers en overheden

Ondernemers moeten daartoe blijven investeren in hun bedrijf en product, inzetten op kwaliteitsverbetering, beter samenwerken met andere maatschappelijke sectoren en meer zicht krijgen op de wensen van de consument. Van overheden mag worden verwacht dat zij blijven investeren in de promotie van Zeeland, beeldbepalende projecten ondersteunen, ruimte bieden voor recreatie en toerisme, bijdragen aan een aantrekkelijke infrastructuur, vergunningsverlening vereenvoudigen, regie voeren op samenwerkingsprojecten en de kennisontwikkeling blijven ondersteunen.


Volgende week een uitgebreid verslag van de bijeenkomst in Goes op het NRIT Media Kennisplatform.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, zeeland, toekomstperspectief

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...