Geplaatst op: 24-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Albert Postma spreekt op ITB over drukke toeristensteden

Overuse Of City Destinations: Limits And Solutions

Albert Postma spreekt op ITB over drukke toeristensteden
Op donderdag 5 maart spreekt Prof. Dr. Albert Postma (CELTH/Stenden) op de ITB Destinations Day. Samen met Lars Bernhard Jorgensen behandelt hij het thema Overuse Of City Destinations: Limits And Solutions.

Beide sprekers zien het aantal internationale toeristen de komende jaren nog toenemen. Populaire stedelijke bestemmingen zoals Venetië en Barcelona hebben op dit moment al last van grote toeristische druk met als gevolg afnemende authenticiteit en conflicten met de lokale bevolking. Tijdens deze sessie gaan zij in op vragen als:

- Hoeveel toeristen kunnen de belangrijkste stedelijke bestemmingen verwerken?
- Hoe kunnen conflicten worden voorkomen?

Eerste resultaten van pilotstudie
Op deze presentatie maakt Albert Postma de eerste resultaten van een pilotstudie naar de problematiek bekend. Het onderzoek richt zich op het beeld dat inwoners van toerisme in hun stad hebben. Er wordt daarbij met name gekeken naar aspecten van toerisme die bewoners als storend ervaren. Daarnaast worden beleving van en reactie op toerisme van bewoners vastgelegd. Doel van het onderzoek is om partijen die zich bezighouden met toeristisch beleid en marketing van steden van handvatten ten aanzien van duurzame toeristische ontwikkeling te voorzien.

Albert Postma
Albert Postma is professor Scenario Planning aan het European Tourism Futures Institute (ETFI). Het ETFI van Stenden is één van de drie partners van het Center of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH). Andere partners zijn NHTV en HZ.

Lars Bernhard Jorgensen
Lars Bernhard Jorgensen is directeur van Wonderful Copenhagen en voormalig secretaris van de Deense premier en van de minister van economische Zaken.
Link: http://www.itb-kongress.de/en/Program/EventDetail_8.jsp?eventDateId=336722
Topics:CELTH
Trefwoorden: CELTH, stedelijk toerisme, toeristendruk

CELTH




||| Nieuws |||

01/09/25
Opening Open Monumentendag in Schiedam
Dit jaar is Schiedam de gastgemeente van de VriendenLoterij Open Monumentendag. Op vrijdag 12 september geeft Open Monumentendag-ambassadeur Janny van der Heijden samen met burgemeester Harald Bergmann van Schiedam het startsein voor het grootste gratis culturele evenement van Nederland.
01/09/25
Horeca van vakantieparken en campings groeide met 6% (Q2-2025)
De horeca beleefde een groeisprintje in het tweede kwartaal van 2025 met 5,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van logiesverstrekking lag ook hoger, met 4,5 procent hoger. De omzet van eet- en drinkgelegenheden was 5,9 procent hoger.
29/08/25
15.000 hotels in Europa in massaclaim tegen Booking.com
Bijna 1.100 Nederlandse hotels sloten zich aan bij een Europese massaclaim tegen Booking.com, dat he...
29/08/25
Genieten van Maasvallei vanaf mobiel uitkijkpunt
In de Limburgse plaats Itteren staat sinds deze week op de dijk een verplaatsbaar uitkijkpunt. Dat r...
28/08/25
Vakantiepark Marina Beach gesloten
Vakantiepark Marina Beach aan de Zeeuws-Vlaamse kust is onverwacht gesloten. De reden is dat er geen exploitatievergunning door de gemeente Terneuzen wordt verleend.
26/08/25
Exclusief voor leden
Is de vakantiewoning nog een aantrekkelijke investering?
De aantrekkelijkheid van een tweede woning als investering staat onder druk. Waar vakantiewoningen jarenlang golden als een stabiele en winstgevende belegging, is nu een duidelijke kentering zichtbaar.
26/08/25
Exclusief voor leden
Grote verschillen in NPS-score van touroperators
Touroperators scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +62. Buro Scanbrit scoort het hoogst op klanttevredenheid (+97) en Effeweg.nl (+37) het laagst. Jongeren zijn het meest kritisch in de NPS voor touroperators. Nederlanders van 50 jaar en ouder zijn het meest tevreden.
25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.

||| Agenda |||

03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...