Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-02-2015
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol omzetgroei 8%

Schiphol omzetgroei 8%

De omzetgroei die Schiphol Group noteert is sterk, net boven de 8 procent. Het nettoresultaat groeit harder met dik 19%. Jos Nijhuis wil verder met de slag om het verbeteren van efficiency en kwaliteit.

Schiphol Group presenteert vandaag cijfers over het jaar 2014. De netto-omzet stijgt van 1.364 miljoen euro in 2013 met 8,1% naar 1.474 miljoen euro. Exclusief 52 miljoen euro omzetstijging als gevolg van een uitbreiding van het belang in vastgoedfonds AREB C.V. naar 100%, bedraagt de groei 4,2%. Gecorrigeerd voor deze uitbreiding nemen de totale bedrijfslasten af met 0,7%. Het nettoresultaat bedraagt 272 miljoen euro; in 2013 was dat 227 miljoen euro.In 2014 is 396 miljoen euro geïnvesteerd in vaste activa.


Havengeldtarieven omlaag
Per 1 april 2015 gaan de havengeldtarieven met circa 7% omlaag.Daarnaast zal mede door de beter dan verwachte passagiersontwikkeling en door lagere afschrijvingskosten in 2014, conform de Wet luchtvaart, circa 35 miljoen euro in de havengelden per 1 april 2016 verrekend worden.


Jos Nijhuis: door met efficiency en kwaliteit
Jos Nijhuis, president en CEO Schiphol Group zegt: "Dit is een gezond resultaat. Het stelt ons in staat om te blijven investeren in de Mainport. De sterk toenemende concurrentie noodzaakt tot alertheid en blijvend investeren in de kwaliteit en capaciteit van Schiphol. De oplevering van het centrale security project in het niet-Schengengebied in 2015 en de A-gebied ontwikkeling van een nieuwe terminal en pier zijn daar voorbeelden van. Verder verlagen wij de havengelden en zullen we de tarieven zeer scherp houden. En het blijft niet bij kosten verlagen, we werken ook aan de efficiency en kwaliteit.Daarover blijven wij in constructief overleg met onze business partners.Samen werken wij zo aan de versterking van de mainport en van de hubfunctie."

Trefwoorden: Schiphol, luchthaven, vliegen, hub, strategie, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.