Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-02-2015
Auteur: Marc Gerlings

Toeristisch leven voor Route Napoleon

Toeristisch leven voor Route Napoleon

Het is 200 jaar geleden dat Napoléon zijn opmars voor zijn tweede regering naar Parijs maakte. Deze Route Napoléon wordt in toerisme ingezet voor evenementen en routes.

Het leven van Napoleon fascineert bezoekers vanuit de hele wereld. Daarom wordt dit jaar groots uitgepakt: het is de tweehonderdste verjaardag van Napoleons terugkeer van het eiland Elba, zijn glorieuze opmars via de ‘Route Napoléon’ naar Parijs en zijn minder succesvolle - tweede - regering van 100 dagen.


Reconstructie van de opmars
Het jubileumjaar wordt spectaculair gestart met een reconstructie van wat er zich tussen 1 en 7 maart 1815 heeft afgespeeld. Napoleon meerde toen met duizend soldaten aan bij het plaatsje Golfe-Juan en trok in een onwaarschijnlijk tempo noordwaarts: op 7 maart stond hij voor de poorten van Grenoble, bijna 330 kilometer verder! Het werd niet voor niets ‘de vlucht van de adelaar’ genoemd.


Het Eerste Regiment van de Poolse lichte cavalerie (lansiers) gaat dit jaar proberen op exact dezelfde data exact dezelfde route te volgen. Inclusief het ‘s avonds opslaan van kampementen daar waar Napoleon en zijn mannen bivakkeerden. In het weekend van 6 tot 8 maart wordt bij Laffrey (bij Grenoble) de ontmoeting nagespeeld van Napoleon met de troepen van Lodewijk de 18e die hem moesten stoppen, maar zich na een kort gesprek juist achter Napoleon schaarden. Honderden vrijwilligers in historische kostuums zullen hieraan deelnemen.


Route voor de toerist
Het hele jaar door zijn er evenementen langs de Route Napoléon, die de eerste toeristische route van Frankrijk was en werd aangelegd in 1932, in een periode dat het vervoer gemakkelijker werd. En de pelgrim definitief werd vervangen door de toerist, meldt bureau Atout France.


De huidige Route Napoléon is aantrekkelijk voor zowel automobilisten als ruiters, fietsers en voetgangers, met al dan niet een grote historische interesse. Want onderweg presenteren alle plaatsen op de route niet alleen wat Napoleon er heeft gedaan, maar ook wat hen tegenwoordig zo aantrekkelijk maakt. Voor toerisme meldt Atour France: "Denk aan lavendelvelden, wildwatersporten, olijfoliemolens, vogels kijken, concerten en heerlijke maaltijden.”


Route in app

Binnenkort is via de AppStore en PlayStore de app ‘La Route Napoléon’ te downloaden, waarmee toeristen langs het hele traject extra informatie kunnen vinden over achtergronden, bezienswaardigheden en overnachtingsadressen.
Trefwoorden: route, frankrijk, toerisme, vakantie, cultuur

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...