Geplaatst op: 06-02-2015
Auteur: Marc Gerlings
NRIT Media

Muziek maakt omzet (+ Checklist 9 punten)

Muziek maakt omzet (+ Checklist 9 punten)
Dag van de Romantische Muziek (foto: Rotterdam Partners)

Teveel, met name kleine bedrijven, zijn zich niet bewust wat voor een kracht muziek heeft in de marketing. De grote vraag is: hoe wil je met muziek je positionering verstevigen?

Een wijnwinkel die zijn omzet ziet verveelvoudigen dankzij het draaien van klassieke achtergrondmuziek, draaiorgels op straat die klanten juist wéghouden uit een winkel: voorbeelden van de invloed die muziek op ons koopgedrag kan hebben. Veel grote winkelketens en supermarkten zijn zich daar al jaren van bewust, maar volgens het online kennisplatform Muziek Werkt valt er voor veel kleinere winkels en cafés op dit gebied - letterlijk - nog veel winst te halen. "Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf," meent website Muziek Werkt.

Zorgen voor ontspanning of omzet verhogen?
De website Muziek Werkt heeft in het tweede jaar van z'n bestaan het aantal bezoekers flink zien stijgen, constateert Frank Janssen, woordvoerder van Buma/Stemra. Rechtenorganisaties Buma/Stemra en Sena zijn initiatiefnemer van Muziek Werkt. Janssen: "We zien dat ondernemers zich steeds meer bewust worden van de invloed van muziek op hun publiek. Muziek kan in een winkel de omzet stimuleren, in een café zorgen dat mensen langer blijven en in een wachtruimte voor een ontspannen gevoel zorgen. Maar we constateren ook dat ondernemers vaak ondersteuning kunnen gebruiken om hun wensen in een effectieve muziekkeuze te vertalen".

Checklist 9x
Het gratis toegankelijke platform Muziek Werkt streeft ernaar dat iedere ondernemer gaat nadenken over z'n eigen 'sound-identiteit'. Melanie van de Kuinder, woordvoerster Sena: "Wij helpen ze bij hun vraag: wat wil ik met de muziek in mijn onderneming bereiken? Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf. Daarom vind je op de website veel gerichte informatie en een checklist. Daarmee kunnen ondernemers bepalen welke muzikale stappen genomen moeten worden om meer rendement uit de bezoekende consumenten te halen."

De 9 stappen in muziek voor je bedrijf of organisatie

1. Muziek draagt bij aan de algehele winkelervaring
De waardering voor je zaak hangt niet alleen af van de producten en service die je biedt. Ook muziek is een belangrijk instrument om je merk positief te onderscheiden.

2. Definieer hoe je merk klinkt
Muziek en geluid zijn effectieve communicatiemiddelen. Met de juiste muziek kan je associaties en emoties oproepen die met jouw producten matchen. De muziek die je draait moet daarom goed aansluiten bij de belevenis die je wil creëren. Welke associaties wil je dat klanten krijgen bij muziek? Welke emoties wil je oproepen en hoe moet jouw onderneming reflecteren in de muziek?

3. Denk om het volume
Zet de muziek niet te hard, maar ook niet te zacht. Dat wekt irritatie op.

4. Wat is de rationele functie van de muziek?
Probeer je met de muziek bepaalde geluiden te maskeren, moet er leven in de brouwerij worden gebracht of wil je de bezoekers op een bepaalde manier door de winkel sturen?

5. Kijk wat voor audioapparatuur je tot je beschikking hebt
Beschik je nog niet over de juiste apparatuur? Zorg dan dat daar verandering in komt.

6. Test muziek en volume regelmatig uit op werknemers en klanten
Vraag werknemers en klanten wat ze van de afgespeelde muziek en het volume vinden. Zij zijn een goede indicator.

7. Voor wie speel je de muziek af?
Gaat het je om de brand manager die een duidelijk muziekprofiel wil neerzetten? Zijn de werknemers uit op een stimulerende werkomgeving met gevarieerde muziek? Of gaat het om de klanten en het vervullen van hun muzikale wensen? Een juist antwoord is er niet, maar het is wel goed om je te bedenken wiens muziek je afspeelt, voor wie en waarom.

8. Heeft je onderneming baat bij commerciële of inspirerende boodschappen?
Als je gebruikt maakt van online radio heb je vaak de mogelijkheid om zelf spotjes in te programmeren. Dit kan de opbrengst van je onderneming verhogen.

9. Denk aan het afsluiten van een licentie
Als u muziek laat horen aan personeel of werknemers, laat u andermans werk horen. Het werk van tekstdichters, componisten, producenten, vocalisten en instrumentalisten. Hun toestemming is nodig om dat werk in het openbaar te laten horen. En daarvoor mogen zij een vergoeding vragen. U kunt hiervoor eenvoudig een licentie afsluiten via mijnlicentie.nl.

Link: http://www.muziekwerkt.nl/

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH




    ||| Nieuws |||

    20/08/25
    Exclusief voor leden
    Kleine groei verre bestemmingen nazomer 2025
    Hoewel de top 5 nazomerbestemmingen bij touroperator de VakantieDiscounter ongewijzigd blijft (Spanje, Turkije, Griekenland, Egypte en Italië), zijn binnen de overige bestemmingen duidelijke verschuivingen zichtbaar. Plus nog een paar interessante reistrends.
    20/08/25
    Van Oord bouwt Naïa Island Dubai
    Het Nederlandse bedrijf Van Oord heeft een contract verworven voor het aanleggen van het kunstmatige eiland Naïa Island Dubai, een nieuwe ontwikkeling vlak voor de kust van Jumeirah.
    19/08/25
    Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
    Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
    19/08/25
    Aanmelden Duurzame KampeerAwards
    De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
    19/08/25
    Exclusief voor leden
    Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
    Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
    19/08/25
    Wat is een creditcard en hoe werkt het?
    Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
    19/08/25
    Exclusief voor leden
    Rol accountant verandert
    Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
    18/08/25
    Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
    Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.

    ||| Agenda |||

    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
    03/09/25 t/m 07-09-25
    03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
    In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
    11/09/25
    11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
    Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
    22/09/25
    22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
    De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
    01/10/25
    01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
    Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...