Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland binnen Europa toeristische koploper

Nederland binnen Europa toeristische koploper

Vorig jaar hebben Europese logiesaccommodaties 2,4 miljard overnachtingen geregistreerd. Dat is een groei van 1,7% ten opzichte van 2013. Het Europees toerisme groeide in 2014 langzamer dan in voorafgaande jaren toen groeipercentages van zo’n vijf procent werden behaald. Dat heeft het statistisch bureau van de Europese Unie, Eurostat, op basis van de door de landen aangeleverde statistieken over de eerste tien maanden van 2014 berekend.


Nederland deed het met een groei van +5,2% erg goed. Ons land registreerde een kleine 91 miljoen overnachtingen van zowel buitenlanders (+10,2%) als Nederlanders (+2,8%). Alleen het toerisme in Letland (+11%), België (+7,2%), Portugal (+7,1%) en Griekenland (+6,9%) groeide significant sterker. Negen landen van de Europese Unie zagen het aantal overnachtingen van toeristen dalen.



Grote landen scoren matig

De meeste overnachtingen worden binnen Europa geregistreerd in Frankrijk (369 mln, -1,2%), Spanje (362 mln, +3,1%), Italië (344 mln, -1,8%) en Duitsland (322 mln, +2,9%). Nederland staat in Europa met 91 miljoen overnachtingen op een zesde plaats. Onze zuiderburen zitten met 29,5 miljoen overnachtingen (+7,2%) in de middenmoot.


Inkomend toerisme in Nederland groeit sterkst

Kijken we alleen naar het inkomend toerisme dan staat Nederland binnen Europa aan de top met een groei van 10,2% in aantallen overnachtingen. Tweede plaats is voor Letland met +9,9% gevolgd door Denemarken, Portugal en Roemenie met elk een groei van 8,3%. Het inkomend toerisme in Duitsland groeide met 4,7% en in België met 6,4%. In Europa groeide het inkomend toerisme met gemiddeld 2,3%. Het inkomend toerisme kreeg aanzienlijke klappen in Slowakije (-10,6%). Andere landen met een negatieve groei in het inkomend toerisme zijn Bulgarije (-2,3%) en Finland (-1,4%).


Link: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Tourism_statistics_-_nights_spent_at_tourist_accommodation_establishments
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, europa, eu, eurostat

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...