Geplaatst op: 02-02-2015
Auteur: mar

FNV vraagt meer preventie van horeca

FNV vraagt meer preventie van horeca
FNV Horeca wil dat horecawerkgevers jong personeel beter voorbereiden op dagelijkse risicovolle werkzaamheden zoals snijden, frituren en werken met koolzuur.

Jongeren lopen namelijk een grotere kans op arbeidsongevallen in vergelijking met ervaren oudere collega's, meent de vakorganisatie. Van de 335.000 werknemers in de horeca is 51% tussen de 15-24 jaar. Een groot deel van deze groep is student die naast zijn studie - zonder enige vakkennis - parttime in de horeca aan de slag gaat. FNV Horeca verwacht dat door de invoering van het leenstelsel nog meer studenten in de horeca gaan werken of dat huidige studenten meer uren gaan draaien waardoor het aantal arbeidsongevallen in de horeca zal toenemen.

Jaarlijks 60.000 arbeidsongevallen
Jaarlijks belanden 5.000 horecawerknemers - veelal jongeren - op de spoedeisende eerste hulp voor behandeling van vooral snij- en brandwonden en valpartijen. Volgens het CBS vonden er in 2013 meer dan 60.000 arbeidsongevallen in de horeca plaats (22.200 arbeidsongevallen per 100.000 werknemers).

Ben Francooy, voorzitter FNV Horeca: "In vergelijking met andere sectoren gebeuren in de horeca de meeste arbeidsongevallen. Dit is onacceptabel. "

Te weinig scholing
Veel horecawerkgevers, zoals cafés, cafetaria's en strandtenten, zetten liever goedkope studenten in dan medewerkers met een beroepsopleiding op zak. Zij investeren nauwelijks in scholing en veiligheid van hun personeel en verwachten veel flexibiliteit zonder daar iets tegenover te stellen, behalve het minimumjeugdloon. De massale uitstroom van horecamedewerkers - jaarlijks keert 40% van de medewerkers de horecasector de rug toe - kost werkgevers kapitalen.

Initiatief voor opleidingsfonds
FNV Horeca pleit voor collectieve afspraken over scholing en arbeidsmarktbeleid én een opleidings- en ontwikkelingsfonds waaruit scholing van vaste, tijdelijke en nieuwe werknemers wordt gefinancierd.
Trefwoorden: horeca, preventie, opleiding, leisure, arbeidsomstandigheden

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...