Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-01-2015

Meer Nederlanders overwegen bezoek aan Overijsselse regio

Meer Nederlanders overwegen bezoek aan Overijsselse regio
De spontane naamsbekendheid van alle regio’s in Overijssel is in 2014 licht gestegen of stabiel gebleven ten opzichte van 2013. Meer dan de helft van de Nederlanders is bekend met één of meer toeristische regio’s in Overijssel en meer mensen overwegen een bezoek. Dat concludeert het Kennispunt van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme op basis van het onderzoek ‘Bekendheid Overijsselse regio’s’.


Sinds 2008 laat de provincie Overijssel jaarlijks het onderzoek ‘Bekendheid Overijsselse regio’s’ uitvoeren door NBTC-NIPO Research. In dit onderzoek wordt de bekendheid gemeten van de regio’s in Overijssel; Twente, Salland, Vechtdal, IJsseldelta en WaterReijk en de zeven Hanzesteden langs de IJssel. Aan de representatieve steekproef van 2.900 Nederlanders wordt eerst de spontane bekendheid van de regio’s en Hanzesteden uitgevraagd. Daarna wordt de geholpen bekendheid gemeten.


Twente en Salland meest bekend

Meer dan de helft van de Nederlanders is bekend met één of meer toeristische regio’s in Overijssel (spontaan). Twente en Salland zijn - net als in vorige metingen - de meest bekende toeristische regio’s van Overijssel. 85% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder kent de regio Twente. In verhouding zijn 55-plussers het meest bekend met de regio’s en Hanzesteden. Naamsbekendheid speelt een grote rol bij de keuze van een consument voor een bestemming.


Bezoekintentie neemt toe

De overweging voor een bezoek aan de toeristische regio’s in Overijssel ligt voor alle regio’s hoger dan in de vorige meting. Waterreijk wordt het meest overwogen voor een dagtocht / vakantie in 2015. Indien er een vakantie wordt overwogen dan betreft dit vaak een bungalowvakantie. Ten opzichte van vorig jaar zien we een lichte groei in de interesse in hotel- en bungalowvakanties in Overijssel. In 2014 brachten Nederlanders 1,2 miljoen vakanties door in Overijssel. Tijdens die vakanties werd 244 miljoen euro uitgegeven.


Naamsbekendheid Hanzesteden groeit

Naast de toeristische regio’s wordt ook onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van de zeven Hanzesteden langs de IJssel. Zwolle, Deventer, Zutphen en Kampen zijn bij meer dan negen op de tien Nederlanders bekend. Hattem, Hasselt en Doesburg hebben een lagere bekendheid; 82% tot 84% van de Nederlanders kent deze steden. Vergeleken met 2013 is bij alle steden de geholpen bekendheid toegenomen.


Tabel 1: Spontane en geholpen bekendheid toeristische regio’s Overijssel van 2010 t/m 2014

Spontane bekendheid


Geholpen bekendheid


2014

2013

2012

2011

2010


2014

2013

2012

2011

2010

Twente

24%

23%

22%

20%

18%

85%

89%

87%

88%

89%

Salland

24%

24%

18%

18%

15%

70%

72%

71%

72%

70%

Vechtdal

6%

5%

5%

4%

2%

61%

61%

62%

61%

56%

IJsseldelta

5%

3%

3%

2%

3%

52%

52%

49%

49%

47%

WWW

10%

9%

8%

10%

7%

50%

48%

50%

50%

47%

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    17/06/25
    Exclusief voor leden
    Pocketpark Houthavens Botanique open
    Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
    17/06/25
    Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
    Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
    17/06/25
    Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
    De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
    16/06/25
    Exclusief voor leden
    PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
    Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
    16/06/25
    ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
    Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
    16/06/25
    Exclusief voor leden
    Rijden in het buitenland? Toch wel eng
    34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
    13/06/25
    Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
    De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
    13/06/25
    ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
    Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.

    ||| Agenda |||

    19/06/25
    19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
    Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
    27/06/25
    27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
    De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...