Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-01-2015
Auteur: Marc Gerlings

Inkomend toerisme naar Nederland stijgt 10%

Inkomend toerisme naar Nederland stijgt 10%
In 2014 bezochten bijna 14 miljoen internationale toeristen ons land, aldus een raming van NBTC Holland Marketing. Dat is een stijging van 10 procent vergeleken met 2013. En wat is de voorspelling voor 2015?

De meeste bezoekers kwamen uit Duitsland maar China liet de grootste procentuele groei zien. Voor 2015 verwacht NBTC een bezoekersstijging van zo’n vier procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op 14,5 miljoen internationale bezoekers.

Recordjaar overnachtingen
De veertien miljoen buitenlandse bezoekers verbleven ruim 34,6 miljoen nachten in Nederland (+9%).
1) Daarmee is 2014 wederom een recordjaar voor Nederland. De meeste buitenlandse toeristen kwamen, evenals voorgaande jaren, uit Duitsland; ruim 3,9 miljoen Duitsers bezochten in 2014 ons land (+12%).
2) Op de tweede plek staat Groot-Brittannië; het aantal Britten steeg met 11 procent naar bijna 1,9 miljoen bezoekers.
3) België neemt de derde plek in met ruim 1,8 miljoen toeristen (+10%).

China, Rusland en Noord-Amerika
Het land met de grootste procentuele stijging was China: het aantal Chinese bezoekers steeg met 18 procent naar ruim 250.000. Ook kwamen er bijna een miljoen (+6%) Amerikanen naar ons land, mede door de aantrekkende economie en de goedkopere euro.
Het aantal bezoekers uit Rusland daalde met 6 procent. Dat komt door de politieke spanningen en de waardedaling van de roebel, meldt NBTC.

80% komt uit Europa
Zo’n 80% van het internationale bezoek komt uit Europa en in 2014 groeide het bezoek uit Europa fors, met name uit België, Groot-Brittannië en Duitsland. Een belangrijke verklaring voor de uitzonderlijke groei uit deze buurlanden is dat er al enige tijd sprake is van een groei van het aantal korte vakanties, waar Nederland als buurland sterk van profiteert. Bovendien heeft Nederland geprofiteerd van extra (vlieg)verbindingen en droeg het mooie weer en de gunstige vakantiespreiding in Duitsland en België bij aan (extra) vakanties in ons land.

Deze groei was in het hele land zichtbaar maar met name in de steden en aan de kust. Daarnaast plukken we de vruchten van een verbeterd toeristisch imago in België. Voor Groot-Brittannië speelt ook de goede wisselkoers een rol; voor veel Britten is het relatief goedkoop om naar Nederland te komen. Ook de sterk boekingsgerichte marketinginitiatieven die NBTC samen met partners uitvoerde, hebben nadrukkelijk bijgedragen aan de groei.

2015 voorspelling groei 4%
Voor 2015 verwacht NBTC een groei van zo’n 4 procent van het aantal internationale toeristen dat ons land bezoekt. Naar verwachting bezoeken dit jaar bijna 14,5 miljoen toeristen ons land. De groei uit de buurlanden zal doorzetten, maar minder hard dan afgelopen jaar.

Vanuit Azië wordt eveneens verdere groei verwacht. Zo kan het toerisme uit China wederom groeien met zo’n 18 procent. Een kanttekening hierbij is de beoogde invoering van biometrische gegevens voor het Schengenvisum. Indien de introductie dit jaar plaatsvindt, verwacht NBTC een significant negatieve impact op het bezoek, met name uit China.

Vranken: "Hoe verzilveren we het groeiperspectief”
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "We zijn uiteraard blij met wederom een goed jaar. Inkomend toerisme is een groeimarkt en een van de weinige sectoren die ook tijdens de afgelopen jaren volumegroei wist te realiseren. De toeristische sector levert een wezenlijke bijdrage aan de Nederlandse economie, in termen van bestedingen, banen en voorzieningen. Tegelijkertijd maken we ons echter zorgen over de toekomst. Vanaf dit jaar investeert de rijksoverheid maar liefst vijftig procent minder in de branding en marketing van de bestemming ‘Holland', terwijl ons land te maken heeft met grote en groeiende concurrentie. Enerzijds bestaat de noodzaak om, in het belang van welvaart en welzijn, het huidige bezoekersvolume en de bestedingen te behouden en het groeiperspectief te verzilveren. Anderzijds neemt de urgentie toe om de groei te kanaliseren via verdere spreiding van bezoekers in tijd en ruimte.”


Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, groei, Nederland, Vranken, groeiperspectief, marketing, branding, economie, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.