Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-01-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Daling aantal vakanties zet niet door in 2015

Daling aantal vakanties zet niet door in 2015

NBTC-NIPO Research verwacht dat Nederlanders in 2015 evenveel vakanties gaan ondernemen als in 2014. Daarmee komt een eind aan de lichte dalingen van de afgelopen twee jaar. Echt herstel van de vakantiemarkt zal echter nog wat langer op zich laten wachten. Dit baseert NBTC-NIPO Research onder meer op grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van de Nederlander voor 2015. Tijdens de Vakdag van de Vakantiebeurs op 13 januari worden de resultaten nader toegelicht.


Uit het onderzoek blijkt dat ruim 70% van de Nederlanders dit jaar op vakantie wil gaan. Vergeleken met vorig jaar betekent dat een daling van zo’n 1,5 procentpunt. Van de Nederlanders die op vakantie willen, geeft het overgrote deel (ruim 60%) aan even vaak als vorig jaar te willen gaan. De groep die vaker wil gaan is echter voor het eerst sinds jaren weer groter dan de groep die minder vaak wil gaan.


Vakantiemarkt reageert vertraagd op economische ontwikkelingen

Het verbeterde consumentenvertrouwen en de (licht) aantrekkende economie vertalen zich daarmee niet direct in meer vakanties. Een van de verklaringen voor het achterblijven van groei is dat de consument de afgelopen jaren stevig heeft bezuinigd op grote aankopen, zoals de aanschaf van huizen, auto’s, keukens. De kans lijkt reëel dat de consument nu voorrang geeft aan deze bestedingscategorieën (inhaalvraag) en dat gaat ten koste van het budget voor vakanties. De vakantiemarkt reageert daarmee, zo verwacht NBTC-NIPO, vertraagd op de veranderende economische ontwikkelingen (laat-cyclisch). Voor 2015 verwacht NBTC-NIPO een stabilisatie van zowel het aantal ondernomen vakanties als van de vakantiebestedingen.


Vakantiemarkt slechts licht gekrompen sinds crisis

De economische crisis van de afgelopen jaren heeft slechts beperkte invloed gehad op het vakantiegedrag van de Nederlanders. In de beginjaren van de crisis stabiliseerde het aantal vakanties. Vakantiegangers bezuinigden door korter en minder ver te gaan en door wat minder uit te geven, maar bleven op vakantie gaan. Dalingen in de dubbele cijfers, die in andere sectoren voorkwamen, bleef de vakantiemarkt bespaart. Pas de laatste twee jaar – na enkele jaren van continue koopkrachtdaling – was er sprake van een lichte krimp van het aantal vakanties. De totale daling van het aantal vakanties sinds de start van de crisis eind 2008 bedroeg twee procent; in verblijfsnachten uitgedrukt min vijf procent. Deze relatief beperkte daling laat het grote belang zien dat Nederlanders hechten aan vakanties. Ook in economisch mindere tijden blijven we op vakantie gaan.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...