Geplaatst op: 14-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Omzetgroei horeca maakt pas op de plaats na sterke opleving

Hotels en inkomend toerisme redden branche

Omzetgroei horeca maakt pas op de plaats na sterke opleving

De ING is niet positief over de ontwikkeling van de omzet in de horeca in 2015. De omzet in de horeca zal zich in 2015 naar verwachting stabiliseren. De sterke groei van de verkopen in 2014 (+3%) krijgt volgens de bank nog geen vervolg. Ondanks het uitblijven van groei in 2015 worden ten opzichte van het dieptepunt in 2010 duidelijk meer overnachtingen geboekt in hotels en maaltijden en drankjes verkocht in restaurants en cafetaria’s. Cafés zijn het kind van de rekening van veranderend consumentengedrag. Na een korte opleving in 2014 vanwege het warme weer en het WK voetbal komen de verkopen in 2015 wederom onder druk te staan.


"Consumenten hebben een steeds ruimer horeca-aanbod tot hun beschikking en het aantal alternatieve aanbieders neemt toe. Dit vergroot de kans dat bij ondernemers in de traditionele horeca omzet en marge weglekt en vraagt om overtuigend klantgericht opereren”, stelt Jan van der Doelen, ING Sectormanager Leisure. De sterke groei in de horeca in 2014 is het resultaat van een samenloop van gunstige omstandigheden. In vrijwel alle maanden is het warmer geweest dan in 2013 en ook andere factoren zoals de prestaties van Oranje tijdens het WK-voetbal, de verbetering van het consumentenvertrouwen en de toename van het aantal buitenlandse gasten pakten gunstig uit voor de omzetgroei.

  • Stabilisatie van de horecaomzet in 2015 na sterke groei in 2014;
  • De verbetering van het vertrouwen van de Neder-landse consument en de toenemende populariteit van Nederland bij buitenlandse toeristen werken positief door;
  • Omzetvolume hotels, restaurants en cafetaria’s blijft licht groeien;
  • Cafés merken weer teruggang in 2015.

Figuur 1: Omzetontwikkeling Nederlandse horeca


Vooral cafés trekken omzet horeca omlaag

Ondanks het doorzetten van het economisch herstel maakt de omzetontwikkeling in de horeca in 2015 een pas op de plaats. Cafés leveren een negatieve bijdrage aan de ontwikkeling van het omzetvolume terwijl bij hotels, restaurants en cafetaria’s in 2015 sprake is van stabilisatie of lichte groei.


Hotels belangrijke peiler onder omzetontwikkeling

Vooral in de hotellerie is de grotere toestroom van buitenlandse gasten een belangrijke pijler onder de omzetontwikkeling. Na een sterke groei in 2014 volgt naar verwachting een lichte toename van het omzetvolume in de hotellerie in 2015. De populariteit van Nederland bij buitenlandse toeristen is verder gestegen en ook het aantal Nederlandse gasten dat overnacht stijgt nog licht. Bij een toenemend kameraanbod is de gemiddelde kamerprijs de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. In 2015 wordt een lichte stijging verwacht.. De prijzen, bezetting en opbrengst per kamer zijn in de regio Amsterdam beduidend hoger dan in de rest van Nederland. Het aanbod groeide in 2014 met meer dan 3%, op dit moment telt Nederland ruim 117.000 hotelkamers. Daarbij daalde het aantal kamers met 1 of 2 sterren.


Figuur 2: Ontwikkeling afzet en gemiddelde kamerprijs Nederlandse hotels


Toenemende concurrentie van binnen en buiten de sector

De concurrentie om de gunst van de consument blijft ook in 2015 hevig. Consumenten zien hun koopkracht weer wat toenemen en worden zekerder over hun baan en over de waardeontwikkeling van hun huis. De afweging tussen schulden aflossen, sparen of consumeren blijft echter actueel. Binnen de horeca winnen restaurants en cafetaria’s aan belang terwijl de populariteit van cafés onder druk staat. Tegelijkertijd trekken branchevreemde partijen potentiële horecaklanten naar zich toe. Zo groeit de particuliere verhuur van woningen aan toeristen en bieden diners op locatie een alternatief voor een etentje in een restaurant. Cafés hebben ondertussen concurrentie van de koffiebar, horecaconcepten in winkels en supermarkten die sterk op prijs concurreren. De dynamiek in de horeca is en blijft groot en inzicht in de wensen en waardering van de klant is essentieel. Daarbij kan de positievere stemming onder consumenten een aanknopingspunt zijn om komend jaar de gemiddelde besteding per bezoek weer te doen toenemen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, cafetarias

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/09/21
Designers ontwerpen Stad van de toekomst
De huidige inrichting van de openbare ruimte sluit niet aan bij het potentieel en de behoeftes van d...
20/09/21
De Romeinse Limes heeft nu ook een stripboek
Onlangs is de Nederlandse Limes door de Unesco opgenomen in de lijst van werelderfgoed. De vaderland...
20/09/21
Europese luchtvaart herstelt in juli maar wel helft kleiner dan in 2019
Hoe heeft de Europese luchtvaart in juli 2021 gepresteerd? ACE Europe komt met de cijfers.
16/09/21
Roompot maakt een groot landelijk event van World Cleanup Day
Zaterdag vindt de 4e editie van de World Cleanup Day in Nederland plaats. De afgelopen jaren bewees Roompot al een van de meest geëngageerde bedrijven te zijn op deze belangrijke dag. Dit jaar wil Roompot het nog beter doen en organiseert het een groots Cleanup event met tal van activiteiten ter land en op het water in Zeeland. Bovenop de tientallen opruimacties doorheen Nederland natuurlijk.
16/09/21
Veel Nederlanders met vakantieplannen
NBTC komt met een nieuwe Vakantie Sentiment Monitor. Wat gaan de laatste maanden van 2021 brengen voor de Nederlandse vakantiemarkt?
16/09/21
Friesland maakt big data inzichtelijk en bruikbaar
Deze zomer hebben ze bij DataFryslân niet stilgezeten. Ze hebben een mooie zomerserie gemaakt rond de klantreis van toeristen naar Friesland, waarbij ze gebruik hebben gemaakt van verschillende (big)bronnen. Nieuwsgierig hoe dat uit heeft gepakt?
15/09/21
ANVR reisondernemingen gaan wereldwijd reizen aanbieden
Diverse reisorganisaties, aangesloten bij ANVR, gaan weer wereldwijd reizen aanbieden. ANVR staat achter die beslissing omdat 80% van de volwassen Nederlanders is gevaccineerd en het kabinet zelf stelt dat steunmaatregelen niet meer nodig zijn omdat er praktisch geen beperkende maatregelen meer zijn. Dat betekent overigens niet dat ANVR geen druk zet op voortzetting van de steunmaatregelen. Zeker voor verre reizenspecialisten die al 1,5 jaar geen reizen kunnen uitvoeren. ANVR wil ook dat de overheid de quarantaineverplichtingen voor terugkerende reizigers laat vervallen.
15/09/21
Het duurzaamste vakantiepark van België verwelkomt zijn eerste gasten op 15 oktober
Het nieuwe Roompot vakantiepark in het Belgische Hechtel-Eksel zal zijn eerste gasten op vrijdag 15 ...