Geplaatst op: 14-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Omzetgroei horeca maakt pas op de plaats na sterke opleving

Hotels en inkomend toerisme redden branche

Omzetgroei horeca maakt pas op de plaats na sterke opleving

De ING is niet positief over de ontwikkeling van de omzet in de horeca in 2015. De omzet in de horeca zal zich in 2015 naar verwachting stabiliseren. De sterke groei van de verkopen in 2014 (+3%) krijgt volgens de bank nog geen vervolg. Ondanks het uitblijven van groei in 2015 worden ten opzichte van het dieptepunt in 2010 duidelijk meer overnachtingen geboekt in hotels en maaltijden en drankjes verkocht in restaurants en cafetaria’s. Cafés zijn het kind van de rekening van veranderend consumentengedrag. Na een korte opleving in 2014 vanwege het warme weer en het WK voetbal komen de verkopen in 2015 wederom onder druk te staan.


"Consumenten hebben een steeds ruimer horeca-aanbod tot hun beschikking en het aantal alternatieve aanbieders neemt toe. Dit vergroot de kans dat bij ondernemers in de traditionele horeca omzet en marge weglekt en vraagt om overtuigend klantgericht opereren”, stelt Jan van der Doelen, ING Sectormanager Leisure. De sterke groei in de horeca in 2014 is het resultaat van een samenloop van gunstige omstandigheden. In vrijwel alle maanden is het warmer geweest dan in 2013 en ook andere factoren zoals de prestaties van Oranje tijdens het WK-voetbal, de verbetering van het consumentenvertrouwen en de toename van het aantal buitenlandse gasten pakten gunstig uit voor de omzetgroei.

  • Stabilisatie van de horecaomzet in 2015 na sterke groei in 2014;
  • De verbetering van het vertrouwen van de Neder-landse consument en de toenemende populariteit van Nederland bij buitenlandse toeristen werken positief door;
  • Omzetvolume hotels, restaurants en cafetaria’s blijft licht groeien;
  • Cafés merken weer teruggang in 2015.

Figuur 1: Omzetontwikkeling Nederlandse horeca


Vooral cafés trekken omzet horeca omlaag

Ondanks het doorzetten van het economisch herstel maakt de omzetontwikkeling in de horeca in 2015 een pas op de plaats. Cafés leveren een negatieve bijdrage aan de ontwikkeling van het omzetvolume terwijl bij hotels, restaurants en cafetaria’s in 2015 sprake is van stabilisatie of lichte groei.


Hotels belangrijke peiler onder omzetontwikkeling

Vooral in de hotellerie is de grotere toestroom van buitenlandse gasten een belangrijke pijler onder de omzetontwikkeling. Na een sterke groei in 2014 volgt naar verwachting een lichte toename van het omzetvolume in de hotellerie in 2015. De populariteit van Nederland bij buitenlandse toeristen is verder gestegen en ook het aantal Nederlandse gasten dat overnacht stijgt nog licht. Bij een toenemend kameraanbod is de gemiddelde kamerprijs de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. In 2015 wordt een lichte stijging verwacht.. De prijzen, bezetting en opbrengst per kamer zijn in de regio Amsterdam beduidend hoger dan in de rest van Nederland. Het aanbod groeide in 2014 met meer dan 3%, op dit moment telt Nederland ruim 117.000 hotelkamers. Daarbij daalde het aantal kamers met 1 of 2 sterren.


Figuur 2: Ontwikkeling afzet en gemiddelde kamerprijs Nederlandse hotels


Toenemende concurrentie van binnen en buiten de sector

De concurrentie om de gunst van de consument blijft ook in 2015 hevig. Consumenten zien hun koopkracht weer wat toenemen en worden zekerder over hun baan en over de waardeontwikkeling van hun huis. De afweging tussen schulden aflossen, sparen of consumeren blijft echter actueel. Binnen de horeca winnen restaurants en cafetaria’s aan belang terwijl de populariteit van cafés onder druk staat. Tegelijkertijd trekken branchevreemde partijen potentiële horecaklanten naar zich toe. Zo groeit de particuliere verhuur van woningen aan toeristen en bieden diners op locatie een alternatief voor een etentje in een restaurant. Cafés hebben ondertussen concurrentie van de koffiebar, horecaconcepten in winkels en supermarkten die sterk op prijs concurreren. De dynamiek in de horeca is en blijft groot en inzicht in de wensen en waardering van de klant is essentieel. Daarbij kan de positievere stemming onder consumenten een aanknopingspunt zijn om komend jaar de gemiddelde besteding per bezoek weer te doen toenemen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, cafetarias

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 
    

||| Blogs |||

10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/09/19
Steeds drukker op Nederlandse camperplaatsen
Het wordt steeds drukker op Nederlandse camperplaatsen, veertig procent treft wel eens een volle plek aan en moet op zoek naar een andere overnachtingsplek.
23/09/19
Thomas Cook toch down
Het leek een onmogelijkheid maar toch is het bedrijf dat de package deals en georganiseerde reizen h...
23/09/19
Schiphol drie nieuwe plannen voor betere leefomgeving
Luchthaven Schiphol komt met drie plannen de ontwikkeling van een gematigde groei na 2020 en een ver...
23/09/19
Exclusief voor leden
Forse stijging inkomen Nederlander maar veel gaat naar hypotheek
Er is een directe relatie tussen stijging van het netto inkomen en de bestedingen in horeca en leisu...
23/09/19
Nieuwe site met toegankelijke uitjes voor kinderen
Deze week lanceert platform Kidsproof.nl een overzicht van toegankelijke uitjes op de nieuwe website Kidsproofplus.nl.
20/09/19
Exclusief voor leden
Landal Kaatsheuvel gaat open op 4 oktober
Vanaf 4 oktober 2019 zijn de eerste gasten welkom op het gloednieuwe luxe vakantiepark Landal Kaatsh...
20/09/19
Bijna 100 studenten van BUas aan de slag in Tourism Impact Lab
Een kleine 90 studenten van de Breda University of Applied Sciences gaan voor 20 bedrijven in de toeristische sector nieuwe impactvolle concepten bedenken.
20/09/19
Exclusief voor leden
Gemeente stopt subsidie: VVV vestiging Vlissingen sluit
VVV Zeeland sluit haar vestiging in Vlissingen. Het sluiten van de VVV is nodig omdat de gemeente Vlissingen stopt met het verstrekken van subsidie.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk