Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Weer twee mooie projecten van het NHTV Leisure Design Lab

Weer twee mooie projecten van het NHTV Leisure Design Lab

Op het NRIT Media Vrijetijdsplatform doen we regelmatig verslag van de belevenissen van het NHTV Leisure Design Lab. Op een zogenaamde Labdag geven studenten van NHTV onder begeleiding van een docent op één dag in een zogenaamde pressure-cooker een advies aan een onderneming. Dit seizoen zijn al ruim 20 Labdagen georganiseerd. Naast een advies schrijven de studenten een verslag. Alle verslagen staan op http://www.wikiweb.nl/mro/leisure-design-lab/ . In dit artikel aandacht voor de Labdag bij Outdoorgroep The Strand en bij Walibi World Holland.


Labdag Outdoorgroep The Strand

Onder begeleiding van docent Goof Lukken hebben een zestal studenten een bezoek gebracht aan Outdoorgroep The Strand. The Strand is een unieke strandactiviteiten- en evenementenorganisatie die leuke en uitdagende strandactiviteiten aanbiedt. Van een gezellige mountainbiketocht in de duinen tot een spannende brandingraft.

Op deze Labdag stond niet het concept van The Strand in de schijnwerpers maar het nieuwe initiatief Pro-motion. Dat is een verzamelwebsite voor bedrijven die dagrecreatie en groepsactiviteiten aanbieden waarbij de consument direct activiteiten kan boeken. The Strand wilde graag weten hoe er voor kan worden gezorgd dat meer bedrijven hun product op de website van Pro-Motion.nu zetten.


De studenten hebben de website van Pro-motion, de huidige markt, het aanbod aan dagactiviteiten en het aanbod van andere dagrecreatie / groepsactiviteiten vergelijkingssites bekeken. Hieruit hebben ze geadviseerd hoe de website zich het beste kan positioneren om zowel bedrijven als consumenten aan te trekken. De studenten hebben adviezen uitgebracht voor de propositie naar de bedrijven en de consument en de praktische werking en look&feel van de website.

Het Leisure Design Labteam zag veel potentie in dit nieuwe concept en hoopt dat dit in de toekomst ook een groot succes gaat worden. Daarom is er een extra advies uitgebracht om Pro-motion niet als klein onderdeel van The Strand aan te houden, maar om het concept op te zetten als volledig zelfstandig bedrijf, zodat er voor de volle 100% voor gegaan kan worden.


The Strand over de Labdag

Henk Bleijenberg van The Strand was enthousiast: "Tijdens de presentatie kwam de creativiteit, frisse blik en het enthousiasme van de studenten sterk naar voren. We hadden rekening gehouden met bepaalde uitkomsten en punten van aandacht. De inhoud van de presentatie en de kennis van het toerisme en techniek gaven een zeer frisse blik op wat er moet en wat er kan met onze webshop. De studenten hebben onze verwachtingen overtroffen en bij deze onze complimenten voor de presentatie en uitkomst van jullie Leisure Design Lab. Een aanrader voor iedereen die een frisse blik kan hebben en gebruiken!!! Tip: nog beter inlezen kan het advies nog verder versterken.


#Hardgaan in de horeca op Walibi World Holland

In oktober was Walibi World Holland twee keer het decor voor de Lab-dagen. Op dinsdag 14 oktober waren onder begeleiding van Noortje van der Poel Dianne, Mitchell, Inge, Lotte, Eveline en Esther te gast. Het probleem dat die dag werd aangepakt, zat in de horecasector en betrof Little John’s pub. De studenten gingen samen op zoek naar een vernieuwende invulling voor deze horecavestiging. Daarnaast was de studenten gevraagd om de horeca in het algemeen te bekijken en om te onderzoeken of #hardgaan, de slogan van het park, genoeg terugkomt in de horeca. Dat viel tegen want alle horeca-outlets zitten in de ‘snacksfeer’ en doen weinig met de slogan #hardgaan. De studenten hebben op de Labdag drie ideeën uitgewerkt: Wings of death, gezond eten en #hardgaan.


#hardgaan: Een samenwerking met redbull en snoepjes die snel energie geven. Voor de beleving is het belangrijk dat de mensen het proces meemaken en zien hoe het gemaakt wordt.

Reactie Walibi: Erg goed idee, maar gaan we al toepassen op de kartbaan!


Gezond: Smoothies en Yoghurtshakes. Op meerdere festivals zijn dit soort horecatenten aanwezig en uit onderzoek is gebleken dat de jeugd ook behoefte krijgt aan gezondere snacks. Mensen kunnen hun eigen smoothie of yoghurtshake samenstellen en vooral de promotie in het park is belangrijk. Met van grote plastic shakes moeten de mensen bewust worden gemaakt van de smoothiebar.

Reactie Walibi: Leuk idee, kunnen we zeker iets mee.


Wings of death: Inspelen op de doelgroep en beleving. De wings of death moet een uitdaging worden, mensen moeten elkaar gaan uitdagen om ze te eten. Ook op facebook moeten de bezoekers worden uitgedaagd om de wings te komen proberen.

Reactie Walibi: Grappig idee, zeker leuk om bij Halloween nights toe te passen.


Walibi over de Labdagen

Directeur Mascha van Till heeft de Labdagen zelf niet meegemaakt maar heeft wel de rapportages van de teams en feedback van haar eigen mensen ontvangen. "Kan niet anders zeggen dan: heel positief. Het zijn ook voor ons 2 inspirerende dagen geweest. Wij zullen zeker baat hebben bij de suggesties die de teams ons hebben aangeleverd.”


Het NHTV Leisure Design Lab

In het NHTV Leisure Design Lab werken studenten en ondernemers samen aan projecten, worden nieuwe concepten ontwikkeld en bieden zij hulp bij de implementatie ervan in het bedrijfsproces. De studenten kunnen diverse opdrachten uitvoeren, van integraal ondernemingsplan tot een social mediaplan of een innovatief recreatieproduct. Het Lab biedt twee adviestrajecten aan. Het Lab-arrangement waar studenten drie weken fulltime aan het advies werken en de Lab-dag waar in één dag in een zogenaamde pressure-cooker een advies wordt gegeven.

Trefwoorden: attractieparken, dagrecreatie, horeca, boekingssites

CELTH



||| Nieuws |||

05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...