Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

CBS: Opnieuw goed kwartaal voor horeca

CBS: Opnieuw goed kwartaal voor horeca

In het derde kwartaal van 2014 hebben hotels, restaurants en cafés gezamenlijk 1,2 procent meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, nam met 0,9 procent toe.


Dit is het derde kwartaal op rij waarin de horeca goede zaken deed. Hotels en restaurants behaalden meer omzet, de omzet en het volume van cafés daalden. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar is de omzet van de horeca gestegen met 4,8 procent. Dit heeft het CBS vandaag bekendgemaakt.


Sterkste omzetstijging hotels en restaurants

Hotels en restaurants boekten in het derde kwartaal 2,2 procent meer omzet. Dit was voor de hotels een voortzetting van een goed eerste (+1,9%) en tweede kwartaal (+1,6%). In de zomermaanden nam het aantal overnachtingen in hotels toe. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten nam sterker toe dan dat van Nederlandse gasten. Vergeleken met het derde kwartaal van 2013 groeide de omzet in de Nederlandse hotels met 5,4%.


Figuur 1: Omzetgroei hotels, in % ten opzichte van kwartaal jaar eerder


In restaurants werd in de zomer 2,3 procent meer gegeten en gedronken dan in het voorjaar. Snackbars en ijssalons behaalden in het derde kwartaal ook meer omzet en volume, maar de groei was minder sterk dan in het eerste en tweede kwartaal.


Omzet- en volumekrimp cafés

De cafés deden het met een omzetafname van 1,4 procent en een volumedaling van 2,2 procent in het derde kwartaal aanzienlijk slechter dan een kwartaal eerder. In het tweede kwartaal groeiden de omzet en het volume nog. Sinds het vierde kwartaal van 2010 nam het aantal verkochte consumpties in cafés elk kwartaal af. De volumegroei in het tweede kwartaal was voor cafés een korte opleving.


Trefwoorden: horeca, hotels, cafes, restaurants, omzet

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...