Geplaatst op: 27-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

SHO ontwikkelt allergenentool

SHO ontwikkelt allergenentool

De Stichting Horeca Onderwijs (SHO) heeft een gratis allergenentool ontwikkeld. Hiermee kunnen restauranthouders eenvoudig hun menu- of productkaart omzetten naar een menukaart waarop, per gerecht of product, een allergenenspecificatie vermeld staat. Dat is nodig omdat op 13 december de nieuwe allergenenwetgeving in werking treedt.


Allergenenwetgeving

De nieuwe allergenenwetgeving stelt het verplicht dat de 14 allergene stoffen vermeld worden, wanneer deze gebruikt zijn bij de bereiding van voedingsmiddelen, ongeacht in welke vorm. Met de allergenentool van SHO kunnen horecaondernemers eenvoudig een eigen allergenen-menukaart samenstellen, bijhouden en beschikbaar maken voor hun gasten met een voedselallergie. In een paar klikken kan deze online worden geplaatst en/of worden geprint.


"We merken dat er veel vraag is naar hulpmiddelen,” aldus Brenda van Dranen, Adjunct-Directeur van Stichting Horeca Onderwijs. "De meeste horecaondernemers willen de allergenen-informatie graag beschikbaar stellen voor hun gasten, maar zijn op zoek naar manieren om dit te doen en te managen. Tijdens onze allergenen-cursussen merken we dat onze allergenen-tool als een zeer bruikbaar hulpmiddel wordt gezien. De reacties van ondernemers die de tool al gebruiken, zijn ook zeer positief.”


Allergenen-iconen

Enkele weken geleden introduceerde SHO ook al een iconenset met beeldmerken van de 14 allergenen, die binnenkort ook in het Engels beschikbaar zal zijn. Deze gratis iconenset is inmiddels ruim 10.000 keer gedownload en zal in een groot aantal horeca-etablissementen worden gebruikt.


De gratis allergenentool, een demo-menukaart en de iconenset zijn op https://allergenen.sho-horeca.nl/ te vinden. Ook zijn de iconen op deze website als sticker-set te bestellen.

Link: https://allergenen.sho-horeca.nl/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, menukaar, allergie

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...