Geplaatst op: 27-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

SHO ontwikkelt allergenentool

SHO ontwikkelt allergenentool

De Stichting Horeca Onderwijs (SHO) heeft een gratis allergenentool ontwikkeld. Hiermee kunnen restauranthouders eenvoudig hun menu- of productkaart omzetten naar een menukaart waarop, per gerecht of product, een allergenenspecificatie vermeld staat. Dat is nodig omdat op 13 december de nieuwe allergenenwetgeving in werking treedt.


Allergenenwetgeving

De nieuwe allergenenwetgeving stelt het verplicht dat de 14 allergene stoffen vermeld worden, wanneer deze gebruikt zijn bij de bereiding van voedingsmiddelen, ongeacht in welke vorm. Met de allergenentool van SHO kunnen horecaondernemers eenvoudig een eigen allergenen-menukaart samenstellen, bijhouden en beschikbaar maken voor hun gasten met een voedselallergie. In een paar klikken kan deze online worden geplaatst en/of worden geprint.


"We merken dat er veel vraag is naar hulpmiddelen,” aldus Brenda van Dranen, Adjunct-Directeur van Stichting Horeca Onderwijs. "De meeste horecaondernemers willen de allergenen-informatie graag beschikbaar stellen voor hun gasten, maar zijn op zoek naar manieren om dit te doen en te managen. Tijdens onze allergenen-cursussen merken we dat onze allergenen-tool als een zeer bruikbaar hulpmiddel wordt gezien. De reacties van ondernemers die de tool al gebruiken, zijn ook zeer positief.”


Allergenen-iconen

Enkele weken geleden introduceerde SHO ook al een iconenset met beeldmerken van de 14 allergenen, die binnenkort ook in het Engels beschikbaar zal zijn. Deze gratis iconenset is inmiddels ruim 10.000 keer gedownload en zal in een groot aantal horeca-etablissementen worden gebruikt.


De gratis allergenentool, een demo-menukaart en de iconenset zijn op https://allergenen.sho-horeca.nl/ te vinden. Ook zijn de iconen op deze website als sticker-set te bestellen.

Link: https://allergenen.sho-horeca.nl/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, menukaar, allergie

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...