Geplaatst op: 24-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vlaamse Kust wil haar internationale positie versterken

Vlaamse Kust wil haar internationale positie versterken

Met het nieuwe strategisch beleidsplan voor toerisme en recreatie aan de Vlaamse Kust wil gedeputeerde voor toerisme Franky De Block voorsprong nemen tegenover andere kustbestemmingen. De Vlaamse Kust moet een modelbestemming worden in West-Europa. Dat staat in het strategisch beleidsplan voor de Kust van Westtoer, het provinciale bedrijf voor toerisme en recreatie in West-Vlaanderen.


De Block stelt het als volgt: "In de voorbije vijf jaar hebben we een inhaalbeweging gedaan inzake basisinfrastructuur. Nu moeten we voorsprong nemen en vooral de internationale positie van de Kust versterken. Dit kan door het ontwikkelen van hefboomprojecten met een grote aantrekkingskracht op binnen- en buitenlandse toeristen." Volgens De Block moet de Vlaamse Kust nog hipper en trendier worden: nieuwe beachbars zullen hierin een belangrijke rol spelen. Via vakanties op maat moeten we nog meer inspelen op de verwachtingen van de hedendaagse toerist. De Block pleit voor een open dialoog met het Vlaamse niveau over de inzet van impuls- en promotiemiddelen.


Belangrijkste bestemming in Vlaanderen

Het toerisme aan de Vlaamse Kust is een belangrijke economische sector en genereert een jaaromzet van 2,7 miljard euro. Het kusttoerisme zorgt voor 40.000 fte’s. Het gebied realiseert jaarlijks ruim 28 miljoen overnachtingen in zowel verhuuraccommodaties als tweede woningen. Vlaanderen blijft de belangrijkste markt met 62% van de overnachtingen in commercieel logies en wordt gevolgd door de Waalse en Brusselse markt met 22% van de overnachtingen. Per jaar overnachten circa twee miljoen buitenlandse vakantiegangers aan de Kust in commercieel logies. Het aantal dagtoeristen schommelt jaarlijks tussen 16 en 19 miljoen. De Kust is en blijft hiermee de belangrijkste toeristische bestemming in Vlaanderen.


Internationale hefboomprojecten

Om het internationaal potentieel van de Kust te versterken zijn investeringen nodig in strategische hefboomprojecten die ook als landmark kunnen fungeren. Deze projecten werken imagoversterkend en bieden een grote beeldkwaliteit. Ze hebben per definitie een grote aantrekkingskracht op binnen- en buitenlandse toeristen. Concreet denkt Franky De Block aan een maritieme attractie in Oostende met kustbrede impact, een nieuwe invulling voor de casino's van Middelkerke en Knokke-Heist en een hedendaags design voor de King Beach in Blankenberge. De ingrepen in de kustverdediging, de vernieuwde kusttram en het Natuurcentrum bij het Zwin kunnen uitgroeien tot hefbomen met een grote economische return on investment voor het kusttoerisme. Ook de strategische projectgebieden zoals de Jachthaven in Nieuwpoort, de Oosteroever in Oostende en de Sol in Blankenberge bieden kansen. Op de militaire luchthaven van Koksijde kunnen extra faciliteiten gecreëerd worden voor het aantrekken van kleine vliegtuigen naar het model van Le Touquet.


Beachbars

De Kust moet volgens De Block ook hipper en trendier worden. Het werk in de toeristische kerngebieden van de badplaatsen is nog niet af. Er is zeker ruimte voor extra strandbars. Dit is belangrijk voor het aantrekken van een jonger publiek. Beach bars moeten ook meer mogelijkheden krijgen op het vlak van openingsuren en service. Er zijn nu reeds intenties tot nieuwe beachbars in Oostende en De Haan. Dit veronderstelt een aanpassing van het bestaande provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan strand en dijk. "De Kust is meer dan ooit een bestemming voor de vier seizoenen: dus moeten we nieuwe mogelijkheden bieden voor weeronafhankelijke infrastructuur en voor het upgraden van het shoppingapparaat in het centrum van de badplaatsen", aldus Franky De Block.


Vakanties op maat

Meer dan ooit moet de Kust inspelen op de vragen en behoeften van de moderne toerist. Via de methodologie van service design gaat Westtoer diverse doelgroepen actief bevragen. Bedoeling is vakanties op maat te ontwikkelen voor specifieke doelgroepen zoals de medioren, gezinnen met kinderen, jongeren en senioren. Een zich aanpassende logiessector is hierbij cruciaal: innovatie en differentiatie zijn aandachtspunten voor de hotelsector. Kampeerbedrijven kunnen zich meer profileren als multifunctionele recreatiebedrijven terwijl de verhuur van vakantiewoningen sterker moet gestimuleerd worden. Restaurants en cafés moeten een eigentijds profiel krijgen en meer inzetten op kwaliteit en het gebruik van streekproducten zoals Noordzeevis.


Kustpolders

De kunststad Brugge, het Brugse Ommeland en het herdenkingstoerisme in de Westhoek vormen extra troeven voor de Kust. Via het nieuwe fietsnetwerk in 2016 wil Westtoer de kustfietsroute nieuw leven inblazen en extra mogelijkheden creëren voor de verkenning van het hinterland. Vooral in de kustpolders kan de toerist op een unieke manier natuur en landschap beleven. Dit moet gebeuren met een groot respect voor de aanwezige natuurwaarden.


Kustbrede identiteit met authentieke badplaatsen

Het blijft volgens Westtoer nodig om de kustbrede identiteit in de promotie te voorzien. De volledige Kust biedt een authentieke mix van activiteiten, cultuur, zee, strand, dijkbeleving, natuur, gastronomie, recreatie, evenementen, shopping, sport en andere. Deze unieke mix willen ze sterker in de verf zetten. Ook de complementariteit tussen de badplaatsen blijft een troef. Het

authentieke DNA van de badplaatsen zorgt voor een unieke toeristische meerwaarde.


Open dialoog met Vlaanderen

Het strategisch beleidsplan voor de Kust kwam tot stand in nauwe dialoog met de kustgemeenten en diverse private actoren. Maar ook Toerisme Vlaanderen werkte mee aan de nieuwe beleidsopties. De voorzitter van Westtoer rekent dan ook op een forse steun in de vorm van impulsmiddelen en specifieke promotieacties in het buitenland in lijn met het Vlaamse Regeerakkoord. Franky De Block: "De inhaalbeweging die we de voorbije vijf jaar maakten kon rekenen op € 11 miljoen vanuit het eerste impulsprogramma voor de Kust. In 2013 besteedde Toerisme Vlaanderen € 1,2 miljoen aan buitenlandmarketing. Er is nu nood aan een open dialoog met het Vlaamse niveau over de inzet van investeringsmiddelen en over de buitenlandmarketing. Vlaanderen moet op een transparante manier duidelijk maken hoe en met welke middelen de Kust in het buitenland gepromoot wordt."

Topics:Toerisme
Trefwoorden: kusttoerisme, stranden, boulevards, noordzee, belgie, vlaanderen

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
24/11/22
Hoe is het beursconcept EventSummit opgebouwd?
Vijftien jaar geleden werd EventSummit bedacht. De twee bedenkers over het concept, de roerige jaren, bijna failliet maar nu is het een strakke beurs.
23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
23/11/22
Exclusief voor leden
Waterrecreatie Nederland presenteert ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’
Kennisorganisatie Waterrecreatie Nederland heeft de ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’ ontwikkeld.