Geplaatst op: 30-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sector moet zich openstellen voor discussie over vitaliteit

Sector moet zich openstellen voor discussie over vitaliteit

Werknemers in de recreatiebranche zijn trots op hun werkzaamheden en het bedrijf waar ze voor werken. Een meerderheid voelt zich ook gewaardeerd. Toch is het met zowel de fysieke als psychische gezondheid minder goed gesteld. Zo verwacht 13% van de medewerkers in de toekomst klachten te gaan krijgen. Experts vinden dat de sector zich meer moet openstellen voor een discussie over vitaliteit. 13% van de campingmedewerkers is serieus op zoek naar een andere baan, tegenover 6% van medewerkers bij een bungalowpark en zwembad.


Dat en nog veel meer blijkt uit onderzoek van het Sociaal Fonds Recreatie onder 389 medewerkers en 9 werkgevers van zwembaden en recreatiebedrijven.


Sectorschets

De recreatiebranche heeft enkele bepalende structuurkenmerken. De sector kenmerkt zich door veel kleine mkb-bedrijven en een handje vol grote (keten)bedrijven met kleine locaties. Daarnaast speelt het seizoensmatige karakter een grote rol.


In de recreatie werken relatief veel vrouwen (66%). Het grootste percentage van de medewerkers is ouder dan 45 jaar (37%). Tussen de verschillende subsectoren zijn grote verschillen. In zwembaden is zelfs 43% ouder dan 45 jaar. De meeste jonge werknemers werken op campings. 53% van de medewerkers heeft een contract voor onbepaalde tijd. De rest heeft een 0-urencontract of een contract voor bepaalde tijd. Over het algemeen geldt: hoe lager de leeftijd, hoe meer tijdelijke contracten. Gemiddeld werken de medewerkers ruim acht jaar bij een bedrijf in de sector en ruim tien jaar in de recreatiesector. De meeste medewerkers hebben een mbo-opleiding (43%).


Trots
Van alle medewerkers in de sector is 79% trots op zijn werkzaamheden en 60% op hun bedrijf. 58% voelt zich gewaardeerd. Oudere medewerkers zijn vaker trots op hun werkzaamheden dan hun jongere collega’s. Daarentegen voelen oudere werknemers zich minder gewaardeerd in het werk dan jongeren. De geïnterviewde werkgevers schatten de trots op het bedrijf van medewerkers lager in dan werkelijk ervaren door medewerkers en waardering voor het werk lager.


Vitaliteit

Medewerkers in de recreatie voldoen vaker dan het Nederlands gemiddelde -volgens eigen zeggen- niet of niet voldoende aan de psychische werkeisen (21%, gemiddelde Nederland 10%). Vaker wordt niet aan de lichamelijke werkeisen voldaan (34%, gemiddelde Nederland 11%). 13% van de werknemers verwacht dat men in de toekomst meer last zal krijgen van klachten (lichamelijk en/of psychisch). Veertig procent van de medewerkers wil afspraken maken met de werkgever over hoe zij vitaal en gezond kunnen blijven in de toekomst . 44% van de werkgevers wil dit ook. Experts uit de sector geven aan dat de cultuur eerst veranderd moet worden. Er moet gesproken kunnen worden over vitaliteit en alles wat ermee samenvalt.

"Niet ‘pappen en nathouden’, maar concrete afspraken maken.”


Opleiden & Ontwikkelen
De helft van de medewerkers vindt dat zij over het algemeen de juiste opleiding voor het werk hebben. 21% zegt dat men is opgeleid voor een ander beroep. Medewerkers in zwembaden zijn vaker specifiek voor het vak opgeleid: 71%. Medewerkers op een camping zeggen vaker dat ze voor een ander beroep zijn opgeleid: 29%.


Eenderde van de geïnterviewde bedrijven geeft aan jaarlijks met medewerkers te praten over hun ontwikkel- en toekomstplannen. 81% van de medewerkers wil graag afspraken maken met de leidinggevende over hun eigen ontwikkeling. Toch komt er uit de enquête dat er slechts in 39% van de gevallen afspraken gemaakt worden over de ontwikkeling van de medewerker.

"Wat ik zelf heel belangrijk vind is het ontplooien van mezelf. Er moet binnen vele branches veel meer geïnvesteerd worden in opleidingen, ik denk dat daar wel behoefte aan is.”


Medewerkers willen afspraken maken over het volgen van korte cursussen, coaching en carrièremogelijkheden. Werkgevers willen ook graag afspraken maken over het volgen van cursussen en coaching op de werkvloer en als derde over het volgen van beroepsopleidingen (BBL, duaal). Werkgevers vinden afspraken over carrière minder belangrijk.


Baan je toekomst

Oudere medewerkers willen hun baan vaker behouden dan jongere medewerkers: 92% van de 45-plussers. Over het algemeen geldt: hoe hoger de leeftijd hoe liever medewerkers hun baan willen houden. Zij zijn niet van plan te solliciteren voor hun laatste werkzame jaren of zijn ervan overtuigd toch geen baan te vinden. Redenen voor medewerkers om de sector te verlaten hangt af van hun leeftijd.


Oudere medewerkers zouden van baan willen wisselen vanwege:

• werksfeer (28%)

• lichamelijke belasting (24%)

• werkdruk (16%)


De medewerkers tussen de 25 en 44 jaar zouden van baan willen wisselen vanwege:

• salaris (48%)

• werksfeer (30%)

• privé-werk balans (20%)


De jongeren zouden van baan willen wisselen vanwege:

• weinig carrièremogelijkheden (41%)

• inhoud van het werk (24%)

• soort werk (15%)


13% van de campingmedewerkers is serieus op zoek naar een andere baan, tegenover 6% van medewerkers bij een bungalowpark en zwembad. 11% van de jongeren is op dit moment (winter 2014) op zoek naar een andere baan, terwijl dat bij de 45-plussers 6% is.


En nu?

Met de resultaten van dit onderzoek is meer inzicht verkregen in de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en kan beleid worden ontwikkeld om de recreatiesector voor te bereiden op de toekomst. Een samenvatting , de gehele rapportage en de resultaten in beeld van het onderzoek zijn te vinden op de website van Baan je toekomst: www.baanjetoekomst.nl en de website van SFRecreatie.

Link: http://sectorrecreatie.nl/2014/10/rapportage-project-baan-je-toekomst-zwembaden-en-recreatie-gereed/
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: arbeidsmarkt. werkgevers, werknemers, opleidingen, vitaliteit

CELTH




||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Nieuw side event ‘Dagrecreatie Live’ tijdens Recreatie Vakbeurs 2025
Op donderdag 13 november 2025 vindt tijdens de laatste dag van de Recreatie Vakbeurs het nieuwe side event Dagrecreatie Live plaats. Dit interactieve middagprogramma richt zich op professionals in de dagrecreatie en biedt verdieping, inspiratie en netwerkmogelijkheden.
23/07/25
Exclusief voor leden
ACM geeft groen licht voor overname RCN-vakantieparken door Blackstone
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van vakantieparkorganisatie RCN door investeringsmaatschappij Blackstone. Het gaat hierbij om negen vakantieparken van RCN in Nederland.
23/07/25
Cheeta’s terug langs autosafari in Beekse Bergen
Goed nieuws voor bezoekers van Safaripark Beekse Bergen: de cheeta’s zijn weer te bewonderen langs de populaire autosafari. Na een ingrijpende verbouwing is het vernieuwde cheetaverblijf officieel in gebruik genomen. De verbouwing was noodzakelijk omdat in het verleden sommige bezoekers uitstapten wat tot gevaarlijke situaties leidde.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Campers in het voorjaar fors duurder
Tweedehands campers worden in het voorjaar gemiddeld 22 procent duurder verkocht dan in de winter. Dat blijkt uit een analyse van verkoopplatform Looping, gebaseerd op 857 tweedehands verkopen tussen mei 2023 en juli 2025. Caravans worden in het voorjaar juist goedkoper.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
23/07/25
Efteling wil vakantiehuisjes bouwen op voormalige camping
De Efteling heeft de voormalige camping Bernehoeve in Kaatsheuvel gekocht en wil daar in de toekomst vakantiehuisjes realiseren in plaats van tenten of caravans. Dat meldt BN De Stem.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...