Geplaatst op: 28-10-2014
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2014 nummer 5

Recreatie & Toerisme oktober 2014 is uit

Recreatie & Toerisme oktober 2014 is uit

Een nummer vol trends in toerisme en recreatie. Natuurlijk een interview met Lizette Koopmans over de titel Groenste regio ter wereld voor Weert. Maar ook GreenNest, een concept dat ingenieus in elkaar zit maar betrokken partijen willen toch niet instappen. Hoe zit dat in elkaar? En nog heel veel meer.

Hieronder de inhoudsopgave van Recreatie & Toerisme oktober 2014. Alle artikelen worden geplaatst op nritmedia.nl zodat je als abonnee van het blad ook de artikelen online kunt opzoeken en kunt delen met je collega’s.

Weert groenste regio ter wereld

Interview: Lizette Koopmans: binnenhalen inkomsten uit natuur kan initiatieven leisure dwarsbomen

6


Mail

Actueel vaknieuws

8


VVV, van goed naar nog beter

Ontwikkeling VVV-merk

15


Midden-Groningen zoekt identiteit

"Recreatie gaat om doorgaande routes niet om grootte van het gebied”

16


GreenNest Hotel & Experience voor Groen Geluk

Concept dat niet in een Excel document past

18


Amsterdam is festivalhoofdstad

Analyse: verdeling evenementen naar steden en provincies

20


ID&T: duurzaamheid win je intern

Danceorganisator sluit kringloop plastic afval met Coca Cola

21


Entertainment Centers in Nederland

Oud spul of toch nieuw concept?

22


5 trends attracties

Compact breekt door

23


VVV’s kunnen verdienen aan droomwereld

VVV congres Merkbaar!

24


Ontwikkel je talenten

Human resources bieden weg naar groei

25


Zeilen: kans of flop?

9% groei nieuwe zeilers

26


Haal maximaal effect uit video’s in toerisme

Gebruik video groeit

28


Personaliseren cruciaal voor leisure

Social graphs onthullen toeristische wensen

29


Project: Stadsbezoeker vraagt om short stay

Veranderende concepten snoepen van markt hotels

30


Barst de hotelbubbel?

Uitstekende bezettingsgraad hotels

32


Bloggers en vloggers nieuwe merkambassadeurs voor de hotelsector

Praktijkvoorbeeld: bloggers en vloggers inzetten

33


Kleinere steden grote kansen

Bekende citytrip steden puilen uit

34


Ervaringen uit drukste toeristische balie

Pilot toeristische informatiebalie in grootste winkelcentrum Nederland

35


Komt de uitdaging terug in spelen?

"Een gebroken arm mag van het Attractiebesluit”

36


Merk Friesland wordt verrassend

Stichting Merk Fryslân wordt marketingorganisatie Friesland

37


Spelregels gebruik persoonsgegevens

Wat doe je met consumenteninformatie?

38


Markt

Product- en dienstennieuws

39


Personalia

Carrièrewisselingen

41


Agenda

Vakevenementen

42

Nog geen abonnement? Doe als al die andere vakgenoten en schrijf je vandaag nog in. Door het abonnement op het blad ben je meteen ook lid van het digitale platform www.nritmedia.nl

Editorial bij Recreatie & Toerisme oktober 2014:

Schurende fricties

Overal blije gezichten in leisure. Bij het VVV-congres (pagina 24) heerste vooraf een uitgelaten stemming. Het gaat ook zo goed, overal ontvangen de kantoren veel meer bezoekers. De Nederlander en de internationale toerist wil weer graag alle leuke dingen horen. Maar het altijd zo ijzersterke merk VVV vertoont op digitaal vlak scheurtjes. Online wordt dit merk vaak voorbij gestreefd door ordinaire kortingssites. Daar sta je dan, met al je harde werken aan goede content. De consument wil blijkbaar wat anders dan is aangeboden.

Bij de HOSTA hotelcijfers (pagina 32) wilden de hoteliers graag wat bubbels nuttigen op het succes. Het gaat goed met de hotels op Nederlandse bodem. Onrustig werd het toen bleek dat in Utrecht en Rotterdam een hotelbubbel dreigt. Teveel hotels kan de successtory voor meerdere jaren flink onderuit halen, tenzij de sector creatief wordt in het stimuleren van de vraag.

Wordt een uitdagend concept voorgesteld voor een GreenNest hotel, past dit bij geen van de partijen in de Excell sheet (pagina 18). Terwijl de afgelopen jaren in leisure zo hard wordt geroepen dat de sector het moet hebben van slimme kruisverbanden. Wie het niet door kan rekenen, durft de financiën niet aan.

Zo gaat het verder in dit nummer. Zeilen, wat is er meer Marsman oer-Hollands dan dat, floreert. Joepie, 9% meer jonge zeilers komen op de markt (pagina 26). Het traditionele denken in recreatie en rust zit die actieve vaargastjes in de weg. Beleid dat botst met marktvraag.

Overal lijkt het succesvol te gaan, lang leve de voorbije crisis. Dan zie je in de tweede laag problemen opduiken. Klinkt het té kritisch? We vroegen de betrokken ook om oplossingen. De wereld is weer veranderd. Consumenten kijken anders, vragen om ander aanbod en prijs. Daar weet de sector niet altijd meteen een antwoord op geven. Fricties in tijd en ontwikkeling.

Attracties, rond de vakbeurs EAS in Amsterdam dook weer het brede begrip family entertainment centers op. Een typisch Amerikaans vehikel maar het kan ook het Nederlandse leisure landschap veroveren. Daarom een korte blik op die ontwikkeling en of dat past in Nederland.

Als managementblad hopen we altijd lezers op weg te helpen. Alleen de fricties aanwijzen is niet genoeg. Daarom volop artikelen met tips en oplossingen. Lees zeker het artikel over personaliseren en leisure (pagina 29). Hoe zet je bloggers en vloggers strategisch in (pagina 33). Wat doe je met talentvolle medewerkers (pagina 25) en hoe ontwikkel je structureel duurzaamheid (pagina 21). Het mooie van deze uitgave; overal duiken fricties op maar je ziet dat de verschillende lagen in recreatie en toerisme elkaar vinden en samengaan. Dat maakt deze sector bijzonder.

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme
Trefwoorden: Recreatie & Toerisme oktober 2014, inhoud, leisure

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    17/07/25
    Exclusief voor leden
    Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
    Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
    17/07/25
    easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
    Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
    16/07/25
    Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
    Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
    16/07/25
    Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
    In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
    16/07/25
    Exclusief voor leden
    Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
    Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
    16/07/25
    Exclusief voor leden
    Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
    Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
    16/07/25
    Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
    Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
    16/07/25
    Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
    Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.