Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland populair bij buitenlandse toeristen

Nederland populair bij buitenlandse toeristen

NBTC Holland Marketing verwacht dat er dit jaar ruim 13,8 miljoen buitenlandse bezoekers naar ons land komen voor een zakelijk of toeristisch verblijf. Dat is een groei van zo’n acht procent vergeleken met vorig jaar. Hiermee stevent het inkomend toerisme af op een recordjaar.


Nederland profiteert van positieve publiciteit
Nederland is populair bij buitenlandse toeristen. Het eerste half jaar van 2014 groeide het aantal buitenlandse bezoekers al fors. Nederland heeft geprofiteerd van een mooi voorjaar, waarin de feestdagen gunstig vielen. Bovendien zijn de geluiden uit de sector over de (na)zomer erg goed. Daarnaast profiteert Nederland van de (promotie van) evenementen die vorig jaar en dit jaar plaatsvinden. Dit heeft geleid tot veel positieve publiciteit en verhoogde internationale zichtbaarheid van de bestemming Nederland. Mede op basis hiervan stelt NBTC de jaarverwachting voor 2014 voor wat betreft het inkomend toerisme naar boven toe bij.


Sterke groei uit Europa
Met name de groei uit Europa is sterker dan eerder werd verwacht. Europa is een belangrijke herkomstmarkt voor het inkomend toerisme; zo’n tachtig procent van het internationaal bezoek aan ons land komt uit Europa. De economieën in Europa herstellen iets sneller dan verwacht en dat draagt bij aan de groei van bezoekers. België is al jaren een groeimarkt en ook de groei van onze grootste herkomstmarkt Duitsland zet fors door. In 2014 zullen naar verwachting ruim 3,8 miljoen Duitsers ons land bezoeken en België komt -voor het eerst- op nummer twee te staan met ruim 1,8 miljoen bezoekers. Door de politieke en economische situatie in Rusland verwacht NBTC dat het aantal bezoekers uit Rusland in 2014 daalt met zo’n zeven procent. De groei uit Azië zet onverminderd door en het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten groeit dit jaar met zo’n vier procent.


Groeiende concurrentie
De bestemming Nederland ondervindt grote en groeiende concurrentie. Groei en zelfs marktbehoud zijn geen vanzelfsprekendheid. Het blijft van groot belang om samen met de sector en de Rijksoverheid te investeren in de positionering en promotie van de bestemming ‘Holland’ om het aantal bezoekers en daarmee de bestedingen en banen in ons land te waarborgen. NBTC werkt aan een marketingstrategie om de komende jaren de kansen die toerisme ons land biedt, duurzaam te verzilveren.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, nederland, buitenlandse gasten

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.