Geplaatst op: 19-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerismesector groeit dankzij inkomend toerisme

Toerismesector groeit dankzij inkomend toerisme

De bijdrage van de toerismesector aan het bbp van Nederland is gegroeid van 3,2 procent in 2010 tot 3,6 procent in 2013. Deze groei komt vooral omdat er meer buitenlandse toeristen naar Nederland komen en meer buitenlandse boekingen bij Nederlandse bedrijven worden gedaan. Dit maakt het CBS vandaag bekend. 


In 2013 gaven toeristen 65 miljard euro uit in de Nederlandse economie. Voor kenners is dit een opmerkelijk getal omdat eerder werd uitgegaan van 38 miljard euro. Het CBS heeft de afgelopen periode de statistiek, voor kenners bekend onder de naam Tourism Satellite Account, geheel herzien en vanaf 2010 volgens de nieuwe methode herrekend. Het belang van toerisme voor de Nederlandse economie wordt door betere statistische bronnen en een bredere afbakening van de sector beter in kaart gebracht. Voor velen eindelijk een harde erkenning van de sector. 


Figuur 1: Ontwikkeling bestedingen toerisme



Meer buitenlandse toeristen

Het bedrag dat toeristen uitgaven in de Nederlandse economie is in de afgelopen 3 jaar met ruim 9 procent gestegen tot 65 miljard euro in 2013. Dit komt voornamelijk doordat de prijzen in deze periode zijn gestegen met 6 procent. Ook nam het aantal buitenlandse toeristen toe en steeg het aantal buitenlandse boekingen bij Nederlandse bedrijven, zoals online boekingen van vliegreizen en hotels. In 2013 verwelkomde Nederland 12,8 miljoen buitenlandse toeristen in hotels en dergelijke, 5 procent meer dan het jaar ervoor. Nederlanders houden als toerist in eigen land hun hand meer op de knip. Dit is in lijn met de totale consumptie van huishoudens die, na een lange periode van krimp, pas de afgelopen drie maanden stabiliseert.


Horeca zorgt voor veel werkgelegenheid in de toerismesector

In de toerismesector hebben veel mensen een parttimebaan, omgerekend naar voltijdbanen is de sector in 2013 goed voor 357 duizend voltijdbanen. Dat zijn er 20 duizend meer dan in 2010. De horeca zorgt binnen de toeristische sector voor de meeste werkgelegenheid. Overige goederen en diensten, zoals vervoer over land en de detailhandel zijn goed voor een kwart van de werkgelegenheid in de toerismesector. Daarnaast dragen activiteiten in de kunst- en cultuursector, sport, recreatie en gokwezen bij aan de toeristische werkgelegenheid (ongeveer 22 procent). De luchtvaart en reisbemiddeling dragen voor 6 procent bij. De reisbemiddeling in Nederland profiteert van de stijging in online boekingen, terwijl de traditionele reisbemiddeling economisch bezien minder presteert.


Reactie NBTC

Inkomend toerisme is een groeisector en NBTC is blij dat de TSA-cijfers het belang van de sector onderstrepen. Het is een van de weinige sectoren die ook tijdens de crisis volumegroei weet te realiseren. De sector levert een wezenlijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Uit het Toekomstperspectief ‘Destinatie Holland 2025’ van NBTC blijkt dat Nederland in 2025 in potentie 16 miljoen bezoekers kan ontvangen. "Deze groei moeten we willen verzilveren. In 2025 stijgen de totale bestedingen van buitenlandse verblijfsbezoekers naar zo’n 12,4 miljard euro. Als gevolg daarvan groeit ook de werkgelegenheid naar zo’n 80.000 banen. Kortom, internationale bezoekers dragen substantieel bij aan inkomen, werkgelegenheid en voorzieningen in ons land”, aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.


Groei niet vanzelfsprekend

Groei en zelfs marktbehoud zijn geen vanzelfsprekendheid. "Het is van belang dat we onze bestemming blijvend op de kaart zetten bij internationale bezoekers, zeker ook op de lange termijn. Daarom is het nodig om meerjarig, structureel en consequent te investeren in Holland-marketing. Een prachtig perspectief lonkt, maar het behalen van dit resultaat vraagt om een ophoging van het publieke budget. Alleen zo kunnen we de kansen die het toerisme ons land biedt duurzaam verzilveren”, aldus Vranken.


Link: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie/publicaties/artikelen/archief/2014/2014-4132-wm.htm
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...