Geplaatst op: 12-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Jaren van de waarheid voor de verblijfsrecreatie

Jaren van de waarheid voor de verblijfsrecreatie

Na drie slechte zomers profiteren Nederlandse vakantieparken dit jaar optimaal van het mooie weer. Maar helaas maakt één zwaluw nog geen zomer. Dat schrijft Rabobank in haar nieuwste BrancheBarometer Vakantieparken. Daarin signaleert Rabobank een aantal trends:

  • Accent op beleving, thematisering of bijzondere concepten
  • Integratie van dagrecreatie met verblijfsrecreatie en vice versa
  • Steeds grotere parken en verhuurorganisaties
  • Vakantiewoning wordt liever gehuurd dan gekocht
  • Met (groot)ouders en (klein)kinderen gezamenlijk op vakantie

Fundamentele mismatch

Volgens de bank zorgt het toenemend aantal vakantiebungalows voor een fundamentele mismatch tussen vraag en aanbod. Rabobank verwacht verder dat er grote verschillen zullen ontstaan in performance en kwaliteit van de parken. De komende jaren wordt het kaf van het koren gescheiden.


Gematigd positief voor vakantieparken

Op de lange termijn is de prognose voor de bungalowparken gematigd positief. Nederland is een populair vakantieland waardoor de vraag naar bungalows stabiel blijft. De sector heeft wel last van een sterke verzadiging van de markt welke tot blijvende prijsdruk leidt.


Negatieve prognose voor campings

Voor de campings is de prognose van Rabobank negatief. De bank verwacht dat de vraag naar traditioneel kamperen structureel zal blijven dalen omdat de consument steeds meer luxe en comfort wenst. Positief voor deze deelsector is dat het aanbod voor het eerst in jaren afneemt.


Kritische consument

Omdat de consument op de ‘kleintjes let’ is deze gevoelig voor kortingsacties. Mede door de internettransparantie ontstaat een stevige prijsconcurrentie en dalende marges. De consument is daarbij kritisch op kwaliteit en laat zich in toenemende mate door reviews leiden. Bedrijven die niet aan de verwachtingen van de consument voldoen krijgen geen positieve reviews en komen daardoor in een negatieve spiraal terecht. 


Onderscheidende concepten

Alleen ondernemers die blijven investeren in de kwaliteit van hun bedrijf en onderscheidende concepten zullen een toekomst hebben. De pijn in de sector zit vooral in verouderde bungalowparken en traditioneel ingerichte kampeerterreinen.

Link: https://www.rabobank.nl/images/bb_vakantiecentra_defdef_29675150.pdf
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, toekomstverkenningen

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
26/02/20
HAL-lelujah – what’s in a name?
What’s in a name? Met deze gevleugelde uitspraak in Romeo en Juliet wilde Shakespeare aangeven dat...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/04/20
Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven
De Zeeuwse toeristische sector leidt tot 10 mei een direct omzetverlies van 220 miljoen euro. Als de maatregelen na 10 mei worden voortgezet, loopt de schade nog verder op tot mogelijk 841 miljoen euro. Dan verdampt meer dan 60% van de jaaromzet.
03/04/20
De kracht van online vermaak tijdens de coronacrisis
Hoe kun je jonge gasten aan je binden als je bedrijf is gesloten? Richard Otten van Team Animation geeft je heel veel praktische tips zodat je voor de doelgroep zichtbaar blijft.
03/04/20
Recreatie kan venster op het landschap verbeteren
Nederland zit nog volop in de coronacrisis maar Stichting Groene Koepel zet al wel een congres uit v...
31/03/20
Je nu alvast voorbereiden op de nieuwe NOW-regeling
Bedrijven kunnen waarschijnlijk vanaf 6 april een aanvraag doen voor een tegemoetkoming in de loonkosten. Vandaag heeft minister Koolmees van Sociale Zaken de voorwaarden van deze Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) bekend gemaakt.
31/03/20
Ons virtueel prikbord van hoop en inspiratie
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
31/03/20
Bijzondere samenwerking Museum De Lakenhal en Fries Museum in coronacrisis
Kunstenares Claudy Jongstra vindt tijdens de coronacrisis tijdelijk een werkplaats in het Fries Muse...
30/03/20
Wat adviseert Alfa Accountants de leisurebranche tijdens coronacrisis
Wat betekenen de verschillende economische steunmaatregelen die het kabinet heeft genomen in verband met de coronacrisis voor de leisurebranche? Wim Kappers, directeur van Alfa in Hardenberg en Nijverdal en specialist in de recreatiesector, zet het op een rijtje.
29/03/20
Hoe gaan de DMO’s in het land om met de coronacrisis?
Hoe gaan de DMO's in Zeeland, Brabant, Limburg, Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen om met de coronacrisis? Deel 2.