Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De Chinezen komen!

De Chinezen komen!

Hoe duurzaam zijn nieuwe toeristenstromen? Deze vraag staat centraal tijdens de Groeneveld Conferentie op 11 september in Wageningen.


De Chinese toerist weet Nederland steeds vaker te vinden. In 2025 staat China naar verwachting als vijfde op de Nederlandse ranglijst van belangrijkste herkomstlanden voor het inkomend toerisme. Hoe kan de toeristische sector hier duurzaam op inspelen? Het MVO Netwerk Toerisme organiseert deze conferentie samen met Wageningen UR, NBTC Holland Marketing, CELTH en Universiteit Leiden.


Forse groei uit China

Steeds meer Chinese toeristen weten Europa te vinden. Voor het inkomende toerisme in Nederland is China naar verwachting van het NBTC Holland Marketing in 2025 de vijfde herkomstmarkt. een stijging van meer dan 300%. Nu al landen er 57 vluchten per week vanuit China op Schiphol Airport. Ongeveer de helft van hen verblijft dan in Amsterdam, maar zij gaan ook steeds meer het land in, naar plaatsen als Rotterdam en Giethoorn of bekende attracties als de Keukenhof.


Andere wensen

Hoe kunnen we als toeristische sector hierop inspelen? De Chinese toerist heeft namelijk een heel ander wensen- en uitgavenpatroon dan de toeristen waaraan we nu in Nederland gewend zijn. En: welke gevolgen heeft dit op het duurzame vlak? Nu nog wordt de Chinese toerist na zijn intercontinentale vlucht door touroperators in de bus langs de toeristische highlights geloodst. De trend is echter dat het aantal individuele reizen toeneemt ten koste van groepsreizen en dat betekent op termijn meer milieubelasting.


Stappen

Als het gaat om duurzaamheid kennen wij van China vaak de voorbeelden van hoe het níet moet. Wie echter verder kijkt, ziet dat de Chinezen op een aantal terreinen, zoals duurzame energie, juist verder zijn dan wij in Nederland. Binnen China zelf maakt ook de reisbranche grote slagen in verduurzaming, bijvoorbeeld in het beperken van de druk van toeristen op populaire vakantiebestemmingen.


Tabel 1: De 10 grootste herkomstmarkten voor het inkomend toerisme in Nederland in 2012 en 2025, in aantal aankomsten.


Bron: Toekomstperspectief Destinatie Holland 2025, NBTC 2014


Over de Groeneveld Conferentie

De Groeneveld Conferentie is een jaarlijks, toonaangevend Nederlandse evenement over duurzaam toerisme. Het MVO Netwerk Toerisme organiseert de conferentie dit jaar samen met de Wageningen UR, NBTC Holland Marketing, Centre of Expertise Leisure Tourism & Hospitality (CELTH) en het Modern East Asia Research Centre van de Universiteit Leiden.

De conferentie is ook onderdeel van de Azië Carrousel, een reeks extern gerichte evenementen van de Directie Azië en Oceanië van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Met als doel om kennis over Nederland en Azië te vergroten door betrokken spelers dichter bij elkaar te brengen.


Over het MVO Nederland Netwerk Toerisme

Het MVO Netwerk Toerisme is hét netwerk voor ondernemers en organisaties uit de toeristische sector, die kansen zien in een duurzamere bedrijfsvoering en een beter toeristisch product. Een toerisme met respect voor cultuur en natuur op de vakantiebestemming. Het netwerk bestaat inmiddels uit 24 deelnemers, afkomstig uit het bedrijfsleven, onderwijs, maatschappelijke organisaties en overheid. Zij vertegenwoordigen zowel het uitgaand toerisme als het toerisme binnen Nederland.


Bijwonen?

Wilt u de Groeneveldconferentie bijwonen? Meer informatie in onze agenda.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, china

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...