Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-08-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme Vlaanderen start herdenking 1e Wereldoorlog op bijzondere wijze

Toerisme Vlaanderen start herdenking 1e Wereldoorlog op bijzondere wijze

Gisteren heeft Toerisme Vlaanderen precies 100 jaar na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog een unieke herdenkingskrant verspreid: The Flanders Fields Post. De Engelstalige krant is in Manchester, Dublin en Toronto uitgedeeld door krantenjongens gekleed zoals in 1914. Het initiatief maakt deel uit van de internationale communicatie van Toerisme Vlaanderen over de herdenking van WO I in Vlaanderen.


The Flanders Fields Post blikt in 24 pagina’s terug op ‘the Great War’, verklaart onder andere de herkomst van Flanders Fields en het poppy-symbool, maar bevat ook artikelen over de vele plaatsen en evenementen in Vlaanderen die vandaag herinneren aan de Eerste Wereldoorlog. Reistips en concrete aanbiedingen maken van de krant een inspiratiebron om een bezoek te brengen aan Vlaanderen. Er worden in totaal 115.000 exemplaren verspreid.



Brussels Airport

Toerisme Vlaanderen werd voor dit initiatief geïnspireerd door kranten uit de oorlogsjaren en door de Wipers Times, een soldatenkrant die Britse militairen in kleine oplages (200 exemplaren) drukten op een pers die ze hadden gevonden tussen het puin in Ieper. Nick Roberts en Vivien Child, de kleinkinderen van de toenmalige uitgever Capt. Fred Roberts, namen gisteren de eerste exemplaren van The Flanders Fields Post in ontvangst uit handen van Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen.

Sinds afgelopen weekend is ook een van de aankomstzones (Pier B) op Brussels Airport aangekleed in het Flanders Fields-thema. Beelden van Vlaanderen tijdens WO I herinneren de voorbijganger de komende acht maanden aan deze tragische periode die een groot deel van de wereld met mekaar deelt. Tegelijk worden de reizigers zo verwelkomd in één van de regio’s waarmee deze geschiedenis is verbonden.


"Veel organisaties en lokale overheden hebben met steun van Toerisme Vlaanderen jaren gewerkt om tegen 2014 een kwaliteitsvol WO I-aanbod te hebben van musea, routes, tentoonstellingen en andere bezienswaardigheden. Vandaag verschuift het zwaartepunt van onze werking naar het inspireren en verwelkomen van bezoekers die in Vlaanderen de herdenking van de Groote Oorlog willen beleven”, zegt Peter De Wilde. "De krant en de aankleding van de luchthaven geven weer hoe we onze rol als toeristische marketingorganisatie vervullen, ook voor een gevoelig thema zoals de herdenking van de Eerste Wereldoorlog.”


Jarenlange voorbereiding

Toerisme Vlaanderen richt zich met de herdenking van WO I op het publiek in de buurlanden en enkele grotere Commonwealth-landen. Het agentschap wil gedurende de periode 2014-18 Flanders Fields en bij uitbreiding heel Vlaanderen positioneren als een van dé regio’s in Europa waar het verhaal van de Eerste Wereldoorlog beleefd kan worden met een universeel menselijke boodschap van vrede. Al in 2006 ging Toerisme Vlaanderen van start met de voorbereiding van ‘100 Jaar Groote Oorlog’, eerst door kennisopbouw, daarna door gerichte investeringssubsidies voor de verbetering van het permanente aanbod (2010 – 15 miljoen euro). In 2012 volgde een subsidieronde voor WO I-tentoonstellingen en evenementen tijdens de herdenkingsjaren (6,7 miljoen euro) die wordt herhaald in 2014 (5 miljoen euro).

Link: http://issuu.com/toerismevlaanderen/docs/the_flanders_fields_post_-_british_/1
Trefwoorden: evenementen, wereldoorlog, dark tourism, herdenkingen

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...