Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-08-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme Vlaanderen start herdenking 1e Wereldoorlog op bijzondere wijze

Toerisme Vlaanderen start herdenking 1e Wereldoorlog op bijzondere wijze

Gisteren heeft Toerisme Vlaanderen precies 100 jaar na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog een unieke herdenkingskrant verspreid: The Flanders Fields Post. De Engelstalige krant is in Manchester, Dublin en Toronto uitgedeeld door krantenjongens gekleed zoals in 1914. Het initiatief maakt deel uit van de internationale communicatie van Toerisme Vlaanderen over de herdenking van WO I in Vlaanderen.


The Flanders Fields Post blikt in 24 pagina’s terug op ‘the Great War’, verklaart onder andere de herkomst van Flanders Fields en het poppy-symbool, maar bevat ook artikelen over de vele plaatsen en evenementen in Vlaanderen die vandaag herinneren aan de Eerste Wereldoorlog. Reistips en concrete aanbiedingen maken van de krant een inspiratiebron om een bezoek te brengen aan Vlaanderen. Er worden in totaal 115.000 exemplaren verspreid.



Brussels Airport

Toerisme Vlaanderen werd voor dit initiatief geïnspireerd door kranten uit de oorlogsjaren en door de Wipers Times, een soldatenkrant die Britse militairen in kleine oplages (200 exemplaren) drukten op een pers die ze hadden gevonden tussen het puin in Ieper. Nick Roberts en Vivien Child, de kleinkinderen van de toenmalige uitgever Capt. Fred Roberts, namen gisteren de eerste exemplaren van The Flanders Fields Post in ontvangst uit handen van Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen.

Sinds afgelopen weekend is ook een van de aankomstzones (Pier B) op Brussels Airport aangekleed in het Flanders Fields-thema. Beelden van Vlaanderen tijdens WO I herinneren de voorbijganger de komende acht maanden aan deze tragische periode die een groot deel van de wereld met mekaar deelt. Tegelijk worden de reizigers zo verwelkomd in één van de regio’s waarmee deze geschiedenis is verbonden.


"Veel organisaties en lokale overheden hebben met steun van Toerisme Vlaanderen jaren gewerkt om tegen 2014 een kwaliteitsvol WO I-aanbod te hebben van musea, routes, tentoonstellingen en andere bezienswaardigheden. Vandaag verschuift het zwaartepunt van onze werking naar het inspireren en verwelkomen van bezoekers die in Vlaanderen de herdenking van de Groote Oorlog willen beleven”, zegt Peter De Wilde. "De krant en de aankleding van de luchthaven geven weer hoe we onze rol als toeristische marketingorganisatie vervullen, ook voor een gevoelig thema zoals de herdenking van de Eerste Wereldoorlog.”


Jarenlange voorbereiding

Toerisme Vlaanderen richt zich met de herdenking van WO I op het publiek in de buurlanden en enkele grotere Commonwealth-landen. Het agentschap wil gedurende de periode 2014-18 Flanders Fields en bij uitbreiding heel Vlaanderen positioneren als een van dé regio’s in Europa waar het verhaal van de Eerste Wereldoorlog beleefd kan worden met een universeel menselijke boodschap van vrede. Al in 2006 ging Toerisme Vlaanderen van start met de voorbereiding van ‘100 Jaar Groote Oorlog’, eerst door kennisopbouw, daarna door gerichte investeringssubsidies voor de verbetering van het permanente aanbod (2010 – 15 miljoen euro). In 2012 volgde een subsidieronde voor WO I-tentoonstellingen en evenementen tijdens de herdenkingsjaren (6,7 miljoen euro) die wordt herhaald in 2014 (5 miljoen euro).

Link: http://issuu.com/toerismevlaanderen/docs/the_flanders_fields_post_-_british_/1
Trefwoorden: evenementen, wereldoorlog, dark tourism, herdenkingen

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...