Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-06-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2014-3

Plopsa-parken geven een kijkje in de keuken tijdens Euro Attractions Show 2014

CEO Steve Van den Kerkhof spreekt tijdens Leadership Breakfast

Plopsa-parken geven een kijkje in de keuken tijdens Euro Attractions Show 2014

Een van de belangrijkste netwerk-evenementen van de Euro Attractions Show (EAS) 2014 in Amsterdam is het "Leadership Breakfast". Tijdens dit evenement dat op woensdag 24 september plaatsvindt zal Steve Van den Kerkhof, baas van de Studio 100-attractieparken, vakgenoten een kijkje geven in de keuken van zijn Plopsa-parken.


Steve Van den Kerkhof is afgestudeerd aan de Hogeschool van Antwerpen (Handelswetenschappen) en is intussen al meer dan 14 jaar verantwoordelijk voor de Plopsa Groep, de divisie van Studio 100 waarin de attractieparken zijn ondergebracht. Voordat hij bij Plopsa aan de slag ging, werkte Steve op een accountantskantoor.


Band opbouwen met doelgroep

Van den Kerkhof richtte de attractieparkdivisie op toen Studio 100 in 1999 het eerste park kocht. Momenteel heeft de Plopsa Groep een vijftal parken in België, Nederland en Duitsland die jaarlijks bijna 3 miljoen bezoekers verwelkomen.


Moederbedrijf Studio 100

Het moederbedrijf Studio 100 is in 1996 gestart met één tv-productie en vijf medewerkers. Heden ten dage is Studio 100 een van de grootste onafhankelijke familie-entertainmentbedrijven ter wereld, met meer dan 1.000 medewerkers (FTE) in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Australië. De activiteiten van de attractieparken-divisie zijn voor Studio 100 met name belangrijk vanwege de sales en de EBITDA. Studio 100 parken kennen in vergelijking met andere parken lagere investeringskosten. De parken ondersteunen het succes van Studio 100-activiteiten omdat hier de geliefde characters van Studio 100 tot leven kunnen komen en er een band opgebouwd kan worden met de doelgroep.


In vijftien jaar tijd naar vijf parken

In 1999 besloot Studio 100 een attractiepark te kopen om kinderen ook fysiek in contact te brengen met de characters. Men kocht het voormalige Meli-park in De Panne en gaf het een nieuwe naam: Plopsaland De Panne, genoemd naar de twee meest populaire shows op dat moment: ‘Kabouter Plop’ en ‘Samson and Gert’. De bezoekcijfers van Plopsaland De Panne groeiden door de jaren van 600.000 in 2001 naar 1.265.000 bezoekers in 2013. Plopsaland is daarmee het best bezochte park in België. Vier jaar later bouwde de Plopsa Groep het eerste indoor themapark van België: Plopsa Indoor Hasselt. In datzelfde jaar nam men ook het voormalige Télécoo, naast de watervallen van Coo, over. Na een grote verbouwing opende Plopsa Coo op 1 juli 2006. In 2010 werd een tweede indoor park toegevoegd. In Nederland werd namelijk Plopsa Indoor Coevorden geopend, exact op de 10de verjaardag van Plopsaland De Panne. In november 2010 werd Holiday Park in Duitsland overgenomen. Dit park ontving 555.000 bezoekers in 2013, 7% meer dan tijdens het eerste jaar in de Plopsa Groep. In 2012 werd hier een Maja-gebied voor de kleinere kinderen geopend en dit jaar de spectaculaire coaster ‘Sky Scream’.


Investeringen in 2015

Vooruitkijkend naar 2015, de grootste nieuwigheid zal dan de opening van Plopsaqua in Plopsaland De Panne zijn, een in- en outdoor subtropisch zwemparadijs gethematiseerd rondom Vicky de Viking. Rond die tijd zullen ook de bouwwerkzaamheden starten voor het eerste Plopsa Hotel. De eerste gasten worden hier in 2017 verwacht.


Leadership Breakfast

Het "Leadership Breakfast" vindt plaats op woensdag 24 september. Dit evenement start om 8.30 uur en zal anderhalf uur duren. Hiervoor is een aanvullend ticket op de normale EAS-toegang nodig. Tickets voor de EAS en alle andere evenementen zijn te verkijgen via www.IAAPA.org/EAS.


Euro Attractions Show

De Euro Attractions Show vindt plaats van 23 tot en met 25 september 2014. De beurs is op dinsdag en woensdag van 10.00 tot 18.00 uur geopend. Op donderdag is de beurs van 10.00 tot 16.00 uur geopend. Meer informatie : www.IAAPA.org/EAS


IAAPA

De IAAPA (International Association of Amusement Parks and Attractions), opgericht in 1918, is de grootste internationale vak-organisatie ter wereld voor amusementbedrijven met een vaste standplaats. De organisatie vertegenwoordigt meer dan 4.500 aanbieders, leveranciers en individuele leden uit meer dan 90 landen. Het hoofdkantoor van IAAPA staat in Alexandria, Virginia, United States. Er zijn regionale kantoren in Brussel, Mexico en Hong Kong. Meer informatie: www.IAAPA.org

Trefwoorden: attractieparken

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...